Kan de bougainvillea de winter buiten overleven?

Ik heb in de zomer van 2012 twee bougainvillea´s gekocht. Deze hebben beiden heel mooi gebloeid. Ik was echter niet op de hoogte dat deze plant kon overwinteren en heb ze de gehele winter buiten gehad. Nu komt er bij 1 plant naast de stam, die helemaal bruin en uitgedroogd uit ziet, groene plantjes uit de potgrond. Het zijn plantjes met langwerpige blaadjes. Ik weet niet of dit nieuwe plantjes zijn van de bougainvillea of dat het onkruid is. Iemand enig idee of deze plant de winter buiten ook kan overleven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
10.3K

Antwoorden (3)

als er bij iets onbekend opkomt geldt bij mij het voordeel van de twijfel. Laten staan tot je weet wat het is.
Ik geef je 70 % kans dat het inderdaad een bougainvillea is die daar opkomt.
Je zou voorzichtig vanaf het plantje kunnen graven om te zien of ie vanaf de wortel van je oude bougainvillea begint, of dat hij alleen zijn eigen wortel heeft. Maar daarbij zou je hem kunnen beschadigen en dan gaat hij misschien alsnog dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Uw laatste 2 zinnen. Een advies ( 1e ) , en een ontkenning om het te doen.( 2e ) LOL
Neen, jammer genoeg overleeft de bougainvillea de winter niet in ons klimaat.

De verzorging blijkt alleszins mee te vallen. De plant moet beschermd worden tegen tocht en natte voeten en vorstvrij overwinteren, maar verder stelt ze weinig eisen. Vanaf eind mei, als de kans op nachtvorst voorbij is, kan de Bougainvillea definitief naar buiten.

In India zat ik onder een en die was al 48 jaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien. Ik heb zelf ook een bougainville die het net niet overleefd heeft. Zelfde verhaal: plantje helemaal bruin en dor. Ik heb 'm ook nog staan in de hoop dat-ie gewoon laat zou gaan uitlopen, maar ik vermoed dat-ie het niet overleefd heeft. Wat ik bij mij wel zag, is dat-ie het heeft gedaan tot januari van dit jaar. November, december en begin januari kwam-ie goed door. Toen werd het goed koud en bleef het koud en dat heeft 'm genekt. Heb sterk het vermoeden dat het een matige winter (dus niet een van de winters die we de afgelopen drie jaar hebben gehad) wel kan overleven.