Bij hoeveel bomen mag je het officieel een bos noemen?

Ik vraag me af. Bij hoeveel bomen mag je een bos een bos noemen. Gaat dat om bomen per vierkante meter. Of om gewoon een willekeurig aantal? is 100 bomen op een rij ook een bos?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Een bos is:
"grondoppervlakten waarvan de bomen en de houtachtige
struikvegetaties het belangrijkste bestanddeel uitmaken, waartoe een eigen fauna en flora behoren en die één of meer functies vervullen"

Dus als ergens meer bomen en struiken staan dan andere dingen is iets officieel een bos. En om specifiek te zijn, als meer dan 50% van het grondoppervlak bedekt wordt door de kronen van de bomen die op dit oppervlak staan zoals zij zouden zijn in volwassen staat.

Er is geen minimum voor het grondoppervlak waarvoor deze definitie geldt. Dus elke halve vierkante meter met daarop een boom is een (heel klein) bos.

Conclusie, 1 boom is al een bos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tuin van ca. 2x8 meter met daarin 6 grote bomen die de hele tuin bedekken. Je wou mij gaan vertellen dat ik een bos achter mijn heb? Kanp maar onzin wat mij betreft. Maar goed de bron is ook belgie dat verklaard een boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je een belgisch bos in je achtertuin. Er staat nergens dat het om een Nederlands bos gaat namelijk, en volgens de definitie van (inderdaad) de belgische wet kan dat dus al 1 boom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een berkenbezem in huis, heb je een bos in huis hahahaha
Zo kunnen we wel even doorgaan.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij heeft Nederland geen eens Bos, het zijn allemaal uit de hand gelopen parken. Kan mij niet herinneren dat er nog een stukje oerbos staat in Nederland. Dus een definitie is er niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet meer door de bomen kan zien, dan is het een bos...

Dus 100 op een rij is geen bos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al dan niet oerbos is niet aan de orde.
Een bos is een met opgaande bomen beplante uitgestrektheid grond, woud, hetzij in natuurstaat of aangelegd.
Je zou dus kunnen zeggen dat je een klein bos, een middelgroot en een groot bos hebt. En natuurlijk ....Wouter Bos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei... het zijn er niet veel, in elk geval...
In bepaalde streken van het land zie je soms middenin een akker of weide een klein groepje bomen staan. De reden daarvoor was dat onder Napoleon een wet werd ingevoerd die ervoor zorgde dat er minder belasting werd betaald over bosgrond dan over produktiegrond. Een paar boompjes planten werd daardoor een snelle manier om minder belasting te hoeven betalen.

Hoe het tegenwoordig zit durf ik niet te zeggen... als je tijd en zin hebt; lees de Boswet van 1961. Misschien staat daar wel in wanneer iets juridisch gezien een bos is.