Is mijn fluweel boom dood?

Vorig jaar heb ik een fluweel boompje gekocht.
Na een paar maanden op een plek te hebben gestaan, heb ik hem verhuisd naar een ander plekje.
Ruim uitgegraven, maar wel op een ongunstige tijd...aug.

Hij zat nog in het blad maar verloor toch de bladeren.
Ik dacht dat het wel goed zou komen, maar nu geeft hij nog steeds geen blad....is hij dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Een fluweelboom heeft erg weinig fijne worteltjes.
Dus bij het verplanten loop je altijd risico dat hij dood gaat.
Verplanten in aug. is natuurlijk veel te vroeg.
Het had misschien wel gegaan indien je er ook een groot deel van de takken er af gesnoeid zou hebben.
Als een boom veel wortels verliest bij het verplanten, dan moet je ook veel takken er af knippen.
Meestal vindt men dat zonde van de mooie takken en blijven ze er aan zitten.
Wat je nu nog zou kunnen doen, knip alle takken tot een halve meter hoog er af, misschien dat hij alsnog uitloopt.
Krab ook eens wat schors van een tak, is het er nog groen er onder dan heb je nog kans, is het bruin, dan is dat deel dood, misschien dat er lager nog groen schors zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk het wel het is erg slecht om in augustus een plant over te potten/verhuizen en als hij ze bladeren verliest dan vrees ik tgo het ergste

gecondoleerd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er wel één taaie rakker is onder de bomen dan is het de fluweelboom wel.
Door het verplanten kan het zijn dat hij wat later uitloopt, zo niet kijk dan eens goed in de buurt van de boom.
De wortels maken giga uitlopers en het kan dus zijn dat hij op een hele andere plek weer bovenkomt.
Als dat zo is , dan een goed advies, haal steeds de uitlopers weg want voor je het weet heb je heel veel fluweelbomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn fluweelboom heb ik wegens die irritante uitlopers weer verwijderd uit de tuin, zo erg werd het. Het is nogal een opdringerige boom en het steeds moeten verwijderen word je niet vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hem ook weggehaald maar mijn buren hebben hem in het gras staan en die maaien de uitlopers eraf met het grasmaaien.
Zo kun je hem wel in toom houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas maar op, volgens mij zijn het gewoon triffids! http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Day_of_the_Triffids
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, daar zit wat in, maar ze zijn wel mooi van kleur. SuzyQ , ik heb zo'n 30 jaar geleden ooit het nederlandse boek gelezen , de traffics komen en die aten mensen op, bbbbrrrr
Zou het boek dolgraag nog eens lezen maar kan hem nergens vinden, zo jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jolanda 67, het is waar dat het een woekeraar is, als je hem toch erg mooi vindt dan is dat tegen te gaan door een kunststof speciekuip in te graven en wat gaatjes erin aan de zijkant te maken, niet onderin want dan weet hij de uitgang te vinden en gaat door, zet hem hierin en hij kan niet verder.
Zo is er van te genieten maar blijf jij hem de baas. Zie je Loenie, het is op te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, wat een nare dingen zeggen jullie over die fluweelboom!
Kijk eens naar zijn fluweelrode bloemen, het zijn plaatjes!
Geen enkele andere boom heeft zulke bloemen.
Voel eens aan zijn fluweelzachte huid, om jaloers op te worden, kijk eens naar zijn varenachtige bladeren!
En dan als afsluiting van de zomer, zijn ongelooflijke herfstkleuren!
En als je nu een keer per maand zijn uitlopers weg haalt, dan zit je binnen 5 min weer aan de koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de speciebak ermee, moet kunnen
Volgens mij heeft de Fluweelboom momenteel nog geen blad. Ik zou nog even rustig afwachten. Deze boom kan wel tegen een stootje.