Kan je een wilde wingerd ook langs een 95 cm hoog draadhek laten groeien?

Ik heb een parthenocissus oftewel wilde wingerd gekocht en die wil ik langs een 95 cm hoog metalen gemoffeld hek laten groeien en naar links en rechts laten uitspreiden over dat hek. Hij moet ook in een kuip staan daar de grond van de gemeente is (oorspronkelijk trottoir maar door hen in bruikleen gegeven als betegeld terras) en wij hier niet mogen planten. Mijn vraag is of hij zich over dat hek zal willen laten uitspreiden daar ik weet dat het een klimplant is die wel 7 meter of meer hoog kan worden. En gaat hij het wel doen in die kuip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Het beste antwoord

hij hecht zich met zuignapjes, dus je zal hem wel steeds door je hek moeten leiden.
verder een grote kuip nemen, en vocht en voedsel in de gaten houden.

ik heb een klimop op mijn balkon, die ik door het gaas heen vlecht, en dat gaat prima.
succes met je wingerd!
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een wingerd laat zich prima leiden door en over het draadhek.
Je grootste probleem zit in je kuip waar je de wingerd in laat groeien, hoe groter hij wordt, hoe meer water hij nodig zal hebben en mest natuurlijk.
Je bent dus de gehele zomer de klos wat betreft water geven.
Normaal gesproken zoekt deze klimplant op wat hij aan vocht en voeding nodig heeft, maar nu is hij geheel afhankelijk van wat hij krijgt.
Moet je door warm en droog weer veel water geven, dan spoelen ook de voedingsstoffen snel uit, geeft je altijd leidingwater, dan kan de kalk van dat leidingwater zich gaan ophopen en de groei belemmeren.
Hoe groter de kuip, hoe minder slecht het zal gaan.
Het probleem komt juist als de wingerd goed uitgegroeid is en steeds meer afhankelijk wordt van wat jij hem geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu de kuip waarin de wilde wingerd staat aan de onderkant poreus maakt, zodat het grondwater binnen kan dringen in de kuip, dan zal de wingerd heel snel het gemoffeld hek vinden en hierin zijn weg zoeken. Het water komt aan de onderkant binnen (of de wingerd zoekt zijn weg hiernaartoe) en het eindresultaat is een mooie wingerd die zichzelf aan de onderkant voedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal niet gaan daar ons terras eigenlijk een gewoon trottoir is waar de gemeente een hek om heeft gezet. We mogen geen tegels oplichten en planten want het ligt hier vol met leidingen..
Maak een gat in je bloempot, licht een tegeltje uit het "trottoir" en zet je pot er op, wat men niet ziet is er niet...
Mocht je ooit verhuizen, dan snij, zaag je de wortels door en leg je het tegeltje terug op z'n plek....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stouterd! ;) Weet je wel dat dit aanzetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid is? LOL. Maar wél een heel leuk plan, dus wie weet....
dat kan. Maar, als hij niet wilt groeien, zet er dan een hedera naast. Wedden dat ie dan groeit? Hij 'ziet' de hedera namelijk als een soort tegenstander, en dan krijgt hij een groeispurt!