Hoe lang moet ik (nog) wachten met het snoeien van mijn rozen?

Ik weet dat je het niet mag doen wanneer het vriest, maar deze winter lijkt geen eind aan te komen. Het is nu nog vroeg in maart dus ik heb ook nog wel even tijd, maar wil het liever ook niet te lang uitstellen.

Het zijn overigens Engelse geurende rozen, maakt dat ook nog verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het snoeien van rozen geeft altijd veel verwarring.
Klimrozen kan/ mag je de hele winter snoeien, dat is dus makkelijk.
Struikrozen, zijn rozen die op een wilde roos geoculeerd zijn , het enige kwetsbare gedeelte van deze rozen is de oculatie, meestal te zien als een knobbelachtige vergroeing, op de grens van de wortels en de takken.
Is de roos goed geplant, dat zit de oculatie onder de grond.
De beste takken van de struikroos kan je er nooit afknippen, want die zitten er nog niet aan, dat zijn de nieuwe takken die na de eerste bloei gaan groeien.
Struikrozen kan je snoeien vanaf half maart.
Terugsnoeien tot 20 a 30 cm. hoog is voldoende .
Oude takken die al veel vertakkingen hebben, is de groei uit en knip deze tot aan de grond weg.
Snoeien is groeien, gaat zeker voor struikrozen op.
Maar er zijn ook andere rozen soorten, die meer struiken zijn van anderhalve meter hoog of hoger, die snoei je het zelfde als klimrozen.
Dan zijn er ook nog de botanische rozen, die worden alleen wat verjongd, als het nodig is en ze ouder zijn dan 4 jaar, ook deze kan je de hele winter en voorjaar snoeien.
Jij hebt engelse geurende rozen, maar dat kunnen struikrozen zijn, maar ook heesterrozen, klimrozen en zelfs botanische rozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zag vanochtend dat de rozenperken bij mij in de buurt al gesnoeid zijn door de gemeente. Wellicht kan het dus al.

Of dit jaar geen mooie perken in mijn dorpje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Hier zijn de rozen ook afgelopen week al gesnoeid.
Het schijnt te kunnen vanaf nu, tot half april.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf volgende week kun je aan de slag. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het snoeien van rozen moet ieder jaar gebeuren. De meeste tuinbezitters zijn meestal te bang om de schaar in hun rozenstruik te zetten. Echter, als op de juiste manier gesnoeid wordt en dit vooral ieder jaar wordt bijgehouden, dan zal de roos jarenlang een goede en rijke bloei geven. Snoei in maart tot ongeveer half april, wanneer het niet vriest.
Te veel 'oud' hout in de rozenstruik is de oorzaak van een teruglopende bloeirijkheid. Vandaar dat ieder jaar de schaar erin moet. Het snoeien kan gebeuren met een snoeischaar of als de tak te dik of te hard is met behulp van een kleine boomzaag. Op jong hout bloeit de roos het beste! Het jonge hout is te herkennen aan de olijfgroene kleur van het hout. Wanneer het donkerbruin is, dan heeft u te maken met oud hout. In principe wordt al het bruine hout altijd weggeknipt. Wanneer op het bruine hout jonge, groene scheuten aanwezig zijn, dan wordt alleen de scheut aangehouden die het laagst bij de grond groeit. Door op deze wijze te snoeien blijft de roos zogenaamd 'jong': verjongingssnoei wordt dit ook wel genoemd.
Door de onzekerheid over hoe een roos gesnoeid moet worden, laten veel bezitters van rozen dit maar achterwege of voeren de snoei verkeerd uit met alle nare gevolgen van dien. Om te weten hoe een bepaalde roos gesnoeid moet worden, moet u eerst iets weten over een aantal typen. De indeling in typen is gebaseerd op de verschijningsvorm van rozen. Om u behulpzaam te zijn, zijn de meest voorkomende typen door middel van een afbeelding bij dit artikel gevoegd. Aan de hand hiervan kunt u zelf ontdekken met welk type u in uw tuin van doen hebt.
De te onderscheiden typen rozen zijn: a. theehybride (groot- of kleinbloemig); b. trosroos of polyantha-roos; klimroos; stamroos; botanische roos, waaronder ook haagroos en bodembedekkende rozen zijn te scharen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wintersnoei.

Doet men het beste tussen half maart en half april, afhankelijk van de plaats en het heersende weer.
Vroeger snoeien kan van dec tot feb, kan leiden tot te vroege groei en beschadiging bij koud weer.
Later snoeien, einde april, verspilt vaak de energie van de roos, doordat men reeds gevormde nieuwe scheuten wegsnoeit.
De beste leidraad is : snoeien als de groeiknoppen op halve hoogte van de sterkste takken beginnen te zwellen.
Breng na de wintersnoei een goede mulchlaag van goed verteerbare compost of mest om de basis van u rozen aan.
Snoeien zorgt voor een voortdurend uitlopen van jonge sterke scheuten en die komen als er voldoende voedsel beschikbaar is.

In het voorjaar kan vorstschade optreden, vooral bij wisselend voorjaarsweer met warme periode, gevolgt door vorst.
Als de nieuwe scheuten door de vorst beschadigt zijn, moet men de hoofdtakken op slapende ogen terugsnoeien.