Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij vertellen wanneer deze Koningin v/d Nacht opengaat?

Deze bloem is momenteel ca.12 cm lang en iets meer dan 4 weken geleden bij ons ontdekt geworden, hoe kan ik er zeker van zijn dat ik het openen zal kunnen zien?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie Foto.

Toegevoegd na 29 minuten:
[IMG]http://www.mupload.nl/img/frvy8kkdbtq.jpg[/IMG]

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ha, nu heb ik ontdekt wat het is. Er zijn twee soorten planten die als bijnaam "Koningin van de nacht" hebben. De ene is de cactus Selenicerus Callianthus. Daarvan heb ik een afbeelding geplaatst op http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/ziet-bloem-koningin-nacht.529090#1583236
De andere, en die is welke jij hebt, is een bladcactus Epiphyllum oxypetalum. Om ze uit elkaar te houde wordt deze soort Nachtkoningin genoemd, of ook wel "Dutchman's pipe" (vanwege de gelijkenis van de stengel plus bloem met een pijp).
De bloem lijkt wel enigszins op die van de andere soort. Zie afbeelding. De bloei duurt één nacht, maar het kan soms ook een nacht langer zijn. De bloemen geuren heerlijk zoet.

De rode stengel groeit nog langer uit en de stekels draaien rond de knop, en dan is het spoedig zo ver dat de bloem uitkomt. Tussen het eerste rode puntje op het blad en de uiteindelijke bloei zit zo'n anderhalve maand (gezien de gegevens in mijn bron).
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
De bloem bloeit maar een nacht en gaat tegen de avond open.
De bloemknop is al best groot, dus zal je iedere dag tegen de avond moeten gaan kijken.
Het is niet precies te voorspellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding