onze coniferen groeien maar heel langzaam, wat kunnen we doen om dit te bespoedigen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
8.3K

Het beste antwoord

Bemesten is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van het onderhoud, feitelijk geldt hiervoor hetzelfde als bij het snoeien, het kan 1x per jaar (in april) en liefst doet u dit 2x per jaar nl. in april, en direct na de tweede snoeibeurt in augustus.
Gebruik hiervoor altijd een coniferenmest, Ecostyle heeft een prima meststof die 100 % natuurlijk is "Coniferen AZ" deze meststof wordt snel opgenomen en bevat het voor een conifeer belangrijke sporenelement Magnesium.
Magnesium is onmisbaar voor het mooi groen kleuren van coniferen, er is maar heel weinig nodig, maar alle coniferen-speciaal meststoffen bevatten dit in de juiste verhouding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben blij met dit antwoord we wisten niet dat er speciale coniferenmest bestond! Dank!

Andere antwoorden (2)

Bemesten is niet alleen oorzaak van snelle of langzame groei. Allereerst de soort (het ras en de variëteit) zijn bepalend voor de groeisnelheid. Er zijn soorten die in vijf jaar op haaghoogte (+/- 1,80m) zijn, maar er zijn ook soorten die daar 20 jaar over doen.
10 jaar geleden
Coniferen hebben speciale wensen wat betreft de grond.
Het allerbeste groeien ze in vochtige veengrond, zoals in Boskoop, waar honderden coniferenkwekers zitten.
Iets minder geschikt, maar toch wel goed, is de voedzame zandgrond, die niet uit mag drogen in de zomer.
De grond moet niet te veel kalk bevatten.
De standplaats mag niet op een tochtige plaats zijn, of op een schuin talud.
In heel veel tuinen is de grond minder geschikt tot ongeschikt voor coniferen.
Er mest bij gooien heeft dan geen enkele zin.
In veel tuinen staan bijna ieder jaar de coniferen te verdrogen, omdat de planten zelf als een soort van paraplu werken , zodat er onder de coniferen vrijwel geen water komt.
Het is dus zaak, om eerst te weten waarom de coniferen bij jouw slecht groeien.
Dan is het nog sterk afhankelijk van de soort, er zijn honderden soorten coniferen, waarvan velen zeer langzaam, maar ook zeer snel kunnen groeien.
Wat is in de meeste gevallen kunt doen, is aan beide zijden een geul graven direct langs de wortels, 40 cm breed en 40 cm diep.
Vul deze geul met een goede potgrond, trap de grond nu goed aan en leg de slang er in en laat er veel water in lopen, herhaal dit in een droge periode.
Voeg later zo af en toe een goede organische mest toe.