Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet deze bloem(bol)?

Deze hebben we gezien op vakantie in het wild aan het strand op Kos en is een bolgewas.
Ik heb een aantal bollen meegenomen, maar deze geven tot nu toe alleen maar blad.
Op de foto is te zien dat het blad is afgestorven en alleen de bloemen actief zijn.
Dus misschien moet eerst het blad afsterven en dat daarna pas de bloemen komen.
Zou deze bol winterhard zijn? Ik vermoed van niet...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beste Piet, dit is Pancratium maritimum; in het Nederlands strandlelie of zeelelie genoemd. Hesperocallis is het echt niet, dat is een woestijnplant uit het zuidwesten van de VS (zie de bron Hesperocallis). Voor een mooie afbeelding van Pancratium zie de bron Pancratium. Hij staat hier (Kreta, district Apokoronas waar ik woon) momenteel ook in bloei!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja en hij is niet echt winterhard, maar volgens opgave kan hij tegen 5 graden vorst. Misschien in Nederland wel in een koude kas te kweken, in puur zand en dan alleen in de winter geregeld water geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Willem,
Bedankt voor je antwoord.
Nu ik weet wat het is en hoe ik de bollen moet verzorgen ga ik toch nog eens een poging wagen om ze in bloei te krijgen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding