mijn vijver is lek hoe kan ik het lek het gemakkelijkst vinden vijver is 5 bij 2 meter 1,50 diep

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Het beste antwoord

Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.

1e je hebt p.v.c. vijverfolie dat verouderd is ( 10jaar of ouder) de weekmaker is uit het folie waardoor het stug en hard is geworden, vervangen is de enigste oplossing.

2e de vijver is van rubber folie waar een lek in zit, wacht dan tot het water niet meer zakt, blijft het dagen op het zelfde pijl staan, dan zit er op de waterlijn een lek, dus zoek de hele waterlijn af en je zult hem vinden en kan je hem plakken.

3e je vijver is helemaal niet lek, maar door extreme regenval is er water onder je folie gekomen, waardoor de bodem of de zijkanten los gekomen zijn, stopt het met hevig regenen, dan zakt het water onder het folie weer weg, waardoor ook het waterniveau in je vijver aanzienlijk kan zakken en denk je ten onrechten een grote lek te hebben.
Dat zakken gaat nog even door, totdat al het water onder het folie is verdwenen.
Aangezien het heel hard heeft geregend de laatste tijd , is de kans heel groot, dat dit je probleem is, of eigenlijk helemaal geen probleem!
Vul de vijver nu weer bij en wacht af, het kan nog steeds wat na zakken, vul hem dan weer bij en wacht af.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij onze vijver was er maar 1 oplossing, leeghalen.
Een hele klus maar met een lekke vijver die nog vol is, lijkt het me onmogelijk om de lekkage te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een groot lek is, zou ik een paar weken wachten. Het water zakt tot precies aan het lek. Je vindt het dan makkelijk. Je hoeft dan alleen maar te kijken langs de waterrand.
Is het een klein lek, dan heeft wachten niet zoveel zin. Je zult je vijver dan toch helaas leeg moeten halen, en moeten zoeken. Dat kan een hele klus zijn. Zoek dan eerst naar wortels die door de vijverfolie (of ander materiaal) gaan. Is dat het niet, dan moet het op de tast.
Veel succes met dit karwei.