Deze skimmia wordt me te groot. Hoe kan ik de struik het beste (terug)snoeien ?

Deze skimmia stond in de tuin toen ik bijna 10 maanden geleden in dit huis kwam wonen. Ik wil de struik eigenlijk iets kleiner maken. Hoe kan ik dat het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
24K

Het beste antwoord

1 zoals in het filmpje in de reactie alleen de uitgebloeide bloemen eruit.
2 om er om de takken dieper in de struik wegsnoeien zodat de grootte bliift en de plant volgend jaar bloeit
3 met de heggeschaar gewoon kleiner knippen en afwachten of je volgend jaar al bloemen hebt.
4 gewoon vlak boven de grond afzagen de skimmia zal opnieuw uitlopen en bloemen zullen de eerste jaren beperkt zijn.

Ik zou zelf bij deze plant een combinatie van 2 en 3 gebruiken
Eerst met de heggeschaar in vorm en dan wat uitdunnen.
Wel een van de komende dagen doen want de tijd is er erg geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik ga het inderdaad komende dagen doen.

Andere antwoorden (1)

Skimmia snoeien is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Bekijk de instructiefilm van colouryourlife waarin stap voor stap wordt getoond hoe je een skimmia snoeit.
http://www.tuinen.nl/artikel/2976/Video+skimmia+snoeien+in+mei+en+juni/?rubriekid=232

Toegevoegd na 45 minuten:
Skimmia’s zijn compact en vragen weinig snoei, maar als te krachtige scheuten de belijning bederven, kunnen ze in het voorjaar na de bloei, tot diep in de struik worden teruggezet. Skimmia's verdragen sterkere snoei, maar het vervangen van oude planten verdient de voorkeur.
fremar