Wanneer en hoe kun je een magnolia struik het beste snoeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
18.4K

Het beste antwoord

Uit ervaring : mijn magnolia is ongeveer drie meter hoog en een diameter van 5 meter en staat eigenlijk te dicht bij het huis (2 meter) Heb een minimum gesnoeid en heb er spijt van. Een magnolia of beverboom is gewoon te prachtig om te snoeien en verdraagt dit slecht. Je krijgt dan onmiddellijk veel scheuten die om het even welke richting uitgroeien. Dus , als het kan en je hebt de plaats : niet snoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een Magnolia mag alleen midden in de zomer gesnoeit worden. beslist niet in voor of najaar.Je moet de piek tot de helft van de lengte afknippen. Is dit nog te lang dan mag je pas de eerstvolgende zomer nog een stuk snoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in grote lijnen twee soorten magnolia's.
De dwergsoort, Magnolia stellata en de grote soorten.
De dwerg soort snoei je nooit, hooguit voor de vorm.
De grote soorten worden 3 tot 5 m. hoog al naar gelang de soort.
Voor de bloei hoef je ook deze soorten nooit te snoeien. Echter als je vind dat ze te groot worden dan kan je zomers snoeien( nu) dan maken ze mischien nog bloemknoppen.
Maar vergeet niet, als je moet snoeien omdat ze te groot zijn, dat je dan volgend jaar weer moet snoeien, want wat je er afknipt komt er weer aan.
Misschien is het dan beter dat je de onderste takken er af knipt, dan lijkt de Magnolia minder hoog.
Normaal gesproken snoei je nooit aan de Magnolia's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoeien om de bloei te bevorderen, zoals bij rozen, is bij een Magnolia niet nodig. De enige reden om te snoeien is vormsnoei, als er een tak groeit waar je hem niet gebruiken kan.
Vormsnoei kan in principe het hele jaar door, maar net na de bloei is de beste tijd.
Als je je Magnolia wil snoeien omdat hij te groot wordt, bedenk dan eens of het wel de goede struik op de goede plek is. Een kunstmatig klein gehouden struik is bijna nooit mooi, en als je te vaak rigoreus moet snoeien kan het je je Magnolia kosten.