vanaf hoe oud moet ik kikkervisjes weer terug in de sloot zetten?

ik heb kikkerdril uit de vijver bij me nichtje gehaald, mijn buren hebben een paddenpoel, ik vroeg me af vanaf wanneer kan ik de kikkervisjes in de paddenpoel zetten, of moet ik ze terug in de vijver zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Het beste antwoord

Je kunt ze nu al in de paddenpoel zetten, waarom wachten of terugzetten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je er zelf wat langer naar wil kijken kun je hier vinden hoe dat moet: http://www.geaflecht.nl/van_dril_tot_kikker_in_de_huiskamer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Direct terugdoen in de vijver, want daar zijn ze vandaan gekomen. Wacht er niet mee, anders gaan ze dood van de honger, of ze springen uit de pot of bak en dan verdrogen ze heel snel.
Dus zodra het kikkerdril is uitgekomen, terug inde natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog de vraag wat je hebt (padden pikzwarte larven me een korte staart, larven van de bruine kikker, lichter gevlekt en met lange staart). Je moet zorgen dat de larven een plekje hebben om op te rusten na de metamorfose, zodat ze op het droge kunnen rusten (de eigenlijke gedaanteverwisseling gaat heel snel, niet zoals in de boekjes, maar als het diertje er aan toe is duurt het maar 24 of 48 uur, want bijna alle lichaamsstructuren moeten heel snel en fundamenteel veranderen, maar de kaken zijn op dat moment niet geschikt om te eten en de diertjes zien er erg bizar uit. In de praktijk kunnen de kikkertjes dan niet meer in het water overleven, en zijn ze heel druk om zich drijvend te houden. Als ze geen plekje hebben om op te kruipen verdrinken ze jammerlijk.

Daarna kun je ze het beste zo snel mogelijk terugzetten. Het probleem kan zijn dat er nu nog niet zo heel veel kleine insectjes en springstaartjes zijn om de jonge diertjes van voedsel te voorzien. Zelf insecten kweken is een heel gedoe, zodat je ze het beste kun terugbrengen als ze allemaal gemetamorfoseerd zijn en alleen nog maar bewegende diertje kunnen eten. Paddenlarven kun je goed voeren met diepvriesmuggenlarven en zullen binnenshuis al erg snel van gedaante veranderen. De bruine kikkers hebben een wat meer vegetarisch dieet en groeien in het wild vaak beter. De jonge kikkertjes zijn ook een stuk groter dan de jonge padjes.

Ik vraag me altijd af wanneer de grote sterfte optreedt bij deze diertjes, want jonge padjes overdekken vaak soms de oever van plasjes als een soort mieren, maar het volgende jaar komen er nooit meer dat soort aantallen terug. Bruine kikkers lijken weer beter op het land te overleven, maar zijn als kikkervisje vaak prooi voor salamanders en vissen. Paddenlarven zijn wat giftig en daardoor niet erg populair als prooi. Padden kunnen daardoor ook goed gebruik maken van wateren waar vissen in zitten. Andere amfibieën doen het veel beter in afgesloten poelen waarin geen vis zit. Soms moeten hoge kosten gemaakt worden om de vissen weer uit poelen te krijgen waar zeldzame amfibieën zich voortplanten.