waarom klapt mijn Dinonea muscipula niet meer dicht?

Ik heb een vleesetende plant, de Dinonea muscipula. Echter, sinds enkele dagen klappen de open vallen (dit zijn er 2) niet meer dicht als ik er halfdode (dus nog wel bewegende) vliegen indoe.

De plant krijgt altijd genoeg water (schaaltje waarin die staat is altijd gevult met enkele centimeters regenwater) en hij heeft momenteel nog wel 2 vallen die een vlieg/spin aan het verteren zijn.

Recent is het steeltje van de bloem weer aan het groeien, en zijn er weer enkele nieuwe vallen aan het groeien. Het lijkt er dus niet op dat hij aan het doodgaan is. De vallen zelf zijn ook nog mooi groen gekleurd en lijken dus niet af te sterven. wel lijken de vallen erg ver open te staan.

Wie kan mij vertellen waarom deze vallen het niet meer doen, en of dit ernstig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mooie planten zijn dat, ik had een hele mooie bekerplant, maar die is helaas overleden :-(

Antwoorden (1)

Een aantal interessante feiten over de vallen van de Dionaea: De vallen slaan sneller dicht in de volle zon. Ook met behulp van electriciteit kun je de vallen dicht laten slaan. De plant reageert sterk op aanbod van voedsel. De plant zal meer vangbladeren aanmaken als er meer voedsel in de vallen zit. Ook zal de plant grotere vangbladeren aanmaken als er te grote insecten in de val zitten. een overvoerd blad sterft wel sneller af, maar zal dus vervangen worden door een nieuwe en grotere val.

Misschien overvoerd of te weinig zonlicht. Daarnaast mogen ze alleen maar regenwater .