Onze goudiep krijgt allemaal uitstulpsel , als je deze open maakt zitten er zwarte beestjes in , is dit een iepziekte ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Zit het in het hout of in het blad? Als het in het blad zit, kan het om mineerders gaan of om galwespen. Foto zie bron 1, iets meer info en foto's onderaan de pagina op bron 2. Veel bomen en struiken hebben daar last van maar ze gaan er niet dood aan.

DE iepziekte merk je meestal eerst aan afstervende takken, meer info op bron 3. Die ziekte wordt overgebracht door iepenspintkevers die onder de bast zitten, zie bron 4. Bij iepziekte moet een boom gerooid worden.

Als je een specifieker antwoord wilt, moet je beschrijven waar de uitstulpingen zitten (blad? stengel? stam? schors?), hoe ze eruit zien, of een foto plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja het kunnen beestjes zijn die het hout opknagen omdat het verrot is..
we hebben ooit eens in de schors van de boom beestjes gehad.. zaten houtwormen en bosoorwurmen..

wij hebben het toen opgelost met pure chloor.. dat doodde alle beesten rondom het geknaagde gebied.
Het heeft toch geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een ziekte, maar zo te zien aan jouw beschrijving niet de gevreesde Iepziekte. Bij de Iepziekte heeft de boom een schimmel die inwendig de vaten verstopt. In de bobbels die ontstaan, zitten geen beestjes. Je herkent de ziekte doordat de iep nog voordat het herfst wordt, bladverkleuring krijgt en binnen een paar weken helemaal ziek is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dit is niet de gevreesde iepenziekte maar een soort luizen, de iepenziekte komt niet voor op de goudiep,de iepenziekte is een schimmelaantasting die de sapstroom verstopt waardoor de takken verdrogen en dood gaan.