Hoe moet ik dahlia's vermeerderen?

Ik heb gelezen dat je dahlia's kunt vermeerderen door stekken en door scheuren. Bij stekken moet je de scheutjes afsnijden van de kraag, maar kun je er maar 1 of wel meerdere stekjes van 1 knol afhalen? Bijv. Ik haal het eerste stekje er vanaf, komt er daarna nog een scheutje aan die ik er dan ook weer vanaf kan afhalen? En kan dit ook gelijk bij knollen die je in de winkel koopt, of moeten ze daarvoor eerst een keer hebben gebloeid? En hoeveel stekjes kan ik ong. van 1 knol afhalen?
Heeft iemand hierbij misschien ook een handig filmpje, of een goeie uitleg?
En bij scheuren, hoe moet ik dan te werk gaan.
Kan ik dit allemaal al gelijk bij een knol doen die ik net het gekocht in de winkel, of moet ik ze dan eerst laten bloeien, en kan ik dan het volgende jaar er pas scheutjes van afhalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Antwoorden (3)

De gemakkelijkst manier is scheuren. Als de planten uitgebloeid zijn en de knollen gerooid, dan kan je ze in meerdere delen scheuren (of snijden). Jonge knollen die je nu koopt, kan je beter nog niet scheuren.
Met stekken heb ik geen ervaring.
11 jaar geleden
Indien u een dahliaknol heeft, is het niet zo moeilijk om daar door stekken of scheuren meerdere knollen van te kweken.

Maar nu eerst het echte werk. Vanaf begin april, in maart zijn de dagen nog te kort, vanaf april dus kan u uw dahliaknollen te schieten (te spruiten) leggen in kistjes met vochtig e turf, zand of potgrond. Dus u legt een laag substraat van zowat 10 cm dik en daar drukt u de knollen lichtjes in. De knollen worden afgedekt met een zandig potgrondmengsel. De kragen moeten bloot blijven. Matig vochtig houden is de boodschap.
In handelskwekerijen worden de knollen in warme kas reeds te spruiten gelegd vanaf februari.

Bij zacht weer kunt u de kistjes overdag buiten zetten en ’s nachts binnen zetten of in de serre of onder plat glas dat ’s morgens open gelegd wordt. Dat de spruitende knollen overdag aan de buitenlucht blootgesteld worden heeft tot doel om jonge sterke (stevige) scheuten te kweken. Later worden deze knollen dan gescheurd of worden de jonge scheuten gestekt en dit vanaf half mei.

Half mei zullen er één of meerdere scheutjes staan op de kraag van de meeste knollen.
U kunt nu de knollen scheuren. Scheuren is het afnemen van een knol waar minstens één scheutje op staat. Gebruik daarbij een zeer scherp mes.
Bij het stekken wordt enkel de jonge scheut afgenomen, als die twee knoppen heeft. Al dan niet met een hieltje van de wortelhals en knol. Neem vooral het hieltje niet te groot, want de scheutjes zullen elkaar in snel tempo opvolgen.

Zowel bij het scheuren als bij het stekken moet u de wonde een paar uur laten opdrogen. De stekjes worden in een potje van 5 cm gestoken in een zandige stekgrond en liefst op bodemwarmte geplaatst.
De gescheurde knollen worden eveneens in een zandig mengsel opgepot in een gepaste pot, naargelang de grootte van de knol. Warm en matig vochtig houden.
Na het inwortelen kunnen de dahlia’s in de open lucht geplant worden. Op het einde van het seizoen zal men een mooie knolstruik uit de aarde halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op het prima antwoord hierboven, kan je Dahlia's ook uitstekend zaaien!
Doordat alle Dahlia's al kruisingen zijn met andere kleuren, zal er uit het zaad, ook kruisingen komen.
Hierdoor kunnen er volkomen nieuwe kleuren tussen de zaailingen komen.
Die kan je weer een eigen naam geven en je bent op dat de enigste op de hele wereld die dat nieuwe soort ook heeft.