Kan ik meststof en plantenvoeding tegelijk toedienen?

Ik ben bij de Intratuin geweest en heb daar plantenvoeding en 100% organische meststof gehaald. Kunnen deze tegelijkertijd worden toegediend? De meststof moet ik er bij strooien en de voeding vermengen met het gietwater.

Ik weet niet of het uitmaakt maar het gaat om mest en voeding voor citroenboompjes.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee dat is dubbelop en zorgt voor verbranding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
waarschijnlijk is dat inderdaad dubbelop, tenzij je van beiden maar een halve hoeveelheid geeft natuurlijk. Maar dat heeft niet direct veel zin. Het voordeel van 100% organische meststof is dat het naast de voeding die het geeft het bodemleven (de bacteriën en schimmels die in de grond leven) stimuleert. Bacteriën en schimmels zorgen voor een goede bodemstructuur en helpen de plant gezond en sterk te blijven. Kunstmest dood deze organismen eerder. 100% organische meststof kan wel stinken in het begin, dus is het meer de vraag of je dat voor lief neemt en het beste voor je plant gebruikt, of dat je dat niet prettig vind en gewoon kunstmest gebruikt.
Reddie
6 jaar geleden
De grond waarin je citroenboompje staat bevat voorlopig meer dan voldoende voeding.
Je hoeft dus helemaal niet te bemesten, en zeker niet van die megahoeveelheden die je gekocht hebt.
Reddie
6 jaar geleden
Heb je ooit in een park iemand zien bemesten en water geven?
Nee, dus. En er staan mega grote bomen en allerlei begroeiing.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Reddie, in het park zie je niet veel boompjes in potten staan :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddy: In het park is een een heel ecosysteem van beestjes en plantjes en bomen. Dat zorgt er voor dat en continu voeding bij komt: plant neemt voeding op, laat blaadjes vallen, beestjes eten van de plant, gaan dood, en dat komt allemaal weer in de grond terecht, waar andere beestjes het weer omzetten tot voeding voor de planten. In een pot gebeurt dat niet of nauwelijks. Omdat er geen vogels poepen, of beestjes doodgaan en in de grond terecht komen. Daarom is 100% organische meststof ook een goede meststof voor planten in pot, omdat je dit dan in het klein nabootst.

Antwoorden (1)

Als je de eerste keer de meststof en de plantenvoeding goed verdund met water dan kan er weinig mis gaan. Later kun je dan de plantenvoeding geven en ook de meststof, maar zeker niet te veel.