Bloembollen komen nu al uit, als het gaat vriezen, vriezen de plantjes nu dood?

Ik heb bloembollen geplant in bakken op mijn balkon. Maar ze beginnen nu al te ontspruiten. Als de winter echt doorstart zullen de plantjes doodvriezen. Wat kan ik doen om verder te "groeien" te voorkomen? Of hoe kan ik de plantjes beschermen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ze afdekken met wart grond of turfmolm.

Het beste antwoord

Het is volkomen normaal dat sommige soorten bloembollen nu al beginnen uit te lopen.
Gek genoeg komt dit niet door het zachte weer, maar door een paar koude nachten.
Je kunt het met niets tegenhouden en hoeft ze ook niet te beschermen.
Mocht het van de winter extreem hard gaan vriezen, zoals afgelopen winter, dan kan je het beste de bloembakken er af halen en tegen het huis op de grond zetten.
Leg er dan wat kerstboomtakken over heen, maar haal ze nooit binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!!

Andere antwoorden (2)

Bloembollen in bakken heeft altijd een risico dat de bollen bevriezen.

Als het gaat vriezen kan je de stengels afdekken met stro en noppenfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat ze direct in 'rust' gaan, als het kouder wordt.
Heb je bubbeltjesplastic langs de rand van je potten gedaan, vóór je de aarde erin deed? Dat isoleert een beetje.
Verder kan je, als het een erg koude periode/nacht wordt, de hele bak inpakken in bijv. ook weer bubbeltjesplastic, en de bakken dicht tegen he huismuur aanzetten.
Veel succes!!