Het komt nog al eens voor dat de bollen in het schuurtje blijven staan, of ergens in de gangkast.
Bewaren tot volgend jaar is geen optie, het zijn geen zaden, maar levende planten.
Je heb ze nu toch, dus maar snel de grond in, de kans is nu groot dat er slechte bollen tussen zitten die verdroogd of verrot zijn, even uitzoeken dus en daarna een cm. of 10 de grond in.
Een gedeelte van de bollen zullen nog gaan bloeien, wel zal de bloei erg onregelmatig zijn, als ik vroeger nog bollen had in het voorjaar, zette ik ze een beetje achterin de tuin en plukte de bloemen af voor binnen in een vaasje.
dan heb je nog veel plezier van de bollen die toch nog in bloei kwamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

eigenlijk moet dat in het najaar.
als je ze nu plant komen ze dit jaar nog niet op
14 jaar geleden
Je kunt ze nog wel planten, maar het is de vraag of ze dan wel opkomen. Je kunt ze beter bewaren tot in de herfst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WANNEER BLOEMBOLLEN PLANTEN?
Bloembollen zijn, op basis van de bloeiperiodes, onder te verdelen in twee categorieën, namelijk: voorjaarsbloeiend, zomerbloeiend. De bloeiperiode en de aard van de bollen heeft invloed op de beste tijd om te planten. Zo zijn voorjaarbloeiende bollen winterhard en zijn de zomer en najaarsbloeiende bollen dit niet.

VOORJAARSBLOEIENDE BOLLEN
Bloembollen die in het voorjaar bloeien worden in het najaar geplant, in de periode die ligt tussen eind september en eind december (uiterlijk). Hoe vroeger de bolgewassen geplant worden, hoe eerder ze zullen wortelen en spruiten ontwikkelen. De beste periode om te planten is aan het begin van de herfst omdat de grond dan nog een beetje warm is. De bloembollen zijn daardoor ook beter bestand tegen vorst in de grond. Bij zeer strenge vorst kan de grond tot wel dertig centimeter diepte bevriezen. Plant dus geen bollen wanneer de vorst al in de grond zit of wanneer deze kletsnat is.

ZOMERBLOEIENDE BOLLEN

Bloembollen die in de zomer bloeien, kunnen eind februari tot eind april worden geplant. Kijk in februari en/of maart uit met de vorst. Bekijk voor de zekerheid de weerberichten voor de gehele week vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe het zo als Ed het aangeeft dan heb je nog( iets) aan je vergeten tulpen bollen. Anders kun je ze beter weg gooien .
Bewaren tot het volgend najaar is geen optie. Kortom dit gaat
niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk hé, we hebben deze vraag in december gehad, in jan of februari, en zelfs nu zijn er nog mensen met niet geplante bollen.
de mijne (zo sneu, lagen in januari nog in de winkel) heb ik in potten gedaan, tijdens de vorst buiten gezet, na een week naar binnen gehaald, en ja ze zijn gaan bloeien. 3 van de 10 (30 %) dus ze waren niet echt gezond en krachtig meer. maar als experiment geslaagd. weggooien kan altijd nog