Waar komt de stof uit het oosten vandaan?

Al een paar dagen zie ik hier stof op auto's en andere buiten spullen liggen. Dit zou waarschijnlijk uit het oosten komen. Maar kan iemand me vertellen waar dat vandaan komt en wat het is???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow jij hebt mazzel.
Nog geen uur geleden vroeg ik hetzelfde en BAM, ik heb nauwelijks op Enter gedrukt en mijn versie is er zonder pardon afgeknald!! Zonder medelijden!! "Die vraag is al gesteld" was de mail die ik kreeg....
Grrr....
Maar je krijgt toch een "goeie vraag" waardering van me.
:)
MissBiggie
13 jaar geleden
Dat heb ik gezien ja. Ik wilde antwoord geven op jou vraag en weg wassie ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sjit!
Daar zakt m'n short van af...
Volgende keer snel als beste vraag beoordelen voor ie weer weg is......:p
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Als je huis ten westen van een aantal bomen staat, kan dat wel kloppen.

Het beste antwoord

Wat je op dit moment in de tuin overal op ziet liggen is in tegenstelling tot wat je veel hoort, geen stof, maar pollen. Oftewel: Stuifmeel van de planten die staan te bloeien.

Als het wel zand zou zijn: In de woestijnen komen zandstorme voor. Deze kunnen heel fijn stof hoog in de lucht trekken. Via de hoge wind komt dit stof dan bij ons aan, en tijdens regenbuiten komt het hier op de grond.

Maar zoals gezegd: Op dit moment is er heel veel stuifmeel.

Toegevoegd na 1 dag:
zie ook http://www.nu.nl/binnenland/2500674/deken-van-pollen-houdt.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is zand uit de sahara dat zo fijn is dat het wordt meegevoerd door de wind

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik woon vrij hoog en maak op het dakterras elke dag de tafel twee keer schoon en het is echt zand. Als ik buiten ziet haal ik het zand zelfs uit mijn ogen
13 jaar geleden
Dit is stuifmeel van de berk. Die bloeit op het moment volop.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wel van wat anders dan berken. De bomen rondom ons huis laten 't ook vallen en dat zijn geen berken.
MissBiggie
13 jaar geleden
Ja okee, dat kan natuurlijk, maar het meeste komt van de berken nu. Ik heb geen voorspelling nodig als hooikoortspatient ;-)
Geloof ook dat dat gele stof van nu stuifmeel is en geen zand. Zand ziet eruit en heeft de kleur van zand, dat is nu niet. De reden waarom je het nu extreem ziet is volgens mij omdat het zo vroeg in het jaar zo een flink aantal dagen heel heet is geweest waardoor de bomen snel en tegelijk in bloei zijn gekomen. Dat in combinatie met weinig/zachte wind waardoor het stuifmeel zich niet heel veel verspreid buiten Nederland.