Kan mijn aronskelk nu naar buiten en moet die in de volle grond?

pot of volle grond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Antwoorden (3)

Hoi Hoi,

Een Aronskelk kan heel goed gewoon in de tuin staan. Hoeft niet perse in potgrond. Waar je wel mee op moet passen is dat we nog steeds in maart en april zitten (de R zit nog in de maand) het kan dus nog steeds vriezen. Ik heb de afgelopen 2 dagen nog moeten krabben.

Daar kan een Aronskelk helemaal niet goed tegen, dus ik zou nog even wachten.

Toegevoegd na 21 uur:
Als je hem gewoon in de tuin zet kan hij 's winters ook buiten blijven, zelfs als het vriest. Ik knipte hem kort, en dan deed ik van dat bubbeltjes plastic eroverheen, en daarbovenop een kartonnen doos. Dat haalde ik weg rond mei en je zag hem dan opeens weer helemaal opkomen. We begonnen met 1 kelk, uiteindelijk zater er een stuk of 8 in.
12 jaar geleden
Ik zou wachten tot half mei, en 'm dan vooral afharden: eerst alleen op de warmste tijd van de dag naar buiten, 's nachts nog binnenlaten. En zo opbouwen, tot ie gewoon blijvend naar buiten kan.
In een ruime pot (eventueel verpotten naar een grotere pot, minstens 30 cm doorsnee, met verse aarde [mengsel van potgrond en klei], zodat ie lekker verder kan groeien) zal ie het prima doen.
Zet 'm in de halfschaduw als het om bloemen gaat, want in de volle zon wordt het erg warm en krijg je vooral bladontwikkeling.
Zodra er bloemknoppen komen, bijmesten, en zodra ie uitgebloeid is, minder water gaan geven.
De plant sterft dan grotendeels af, en de knol kun je vorstvrij overwinteren (en eventueel delen om te vermeerderen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht net zo lang totdat de temperatuur in de nacht tot boven de tien graden is gekomen, voor heel veel planten is dat een belangrijke grens, meestal is dat pas na half mei.
Plant hem dan in de volle grond, wel diep genoeg, dan kan hij in de winter blijven staan, tenminste als je het over de Zantedeschia hebt, er zijn meer soorten aronskelken.