Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik een knotwilg van 3 jaar oud verplanten?

heb 3 jaar terug de stok gepoot, nu een mooie boom maar op de verkeerde plek, kan ik 'm gewoon uitgraven en weer in de grond steken want anders moet ik weer 3 jaar wachten op een mooie boom...wil 'm pas na 5 jaar knotten, zodoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja hoor
het beste is dat je hem rondom alvast uitgraaft zodat
hij jonge haarwortels maakt voor een kompakte kluit
dan in het voorjaar voor dat het blad er aankomt verpoten
overigens een wilg schiet heel makkelijk wortel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja hoor geen enkel probleem, je zult er heel weinig wortels aan houden , maar dat geeft niets, wel moet je alle takken er af knippen, maar volgend jaar zomer zijn die al weer meer dan twee m. lang.
Zet hem wel in een ruim plantgat en niet in een klein gaatje proppen en houdt het gras er om heen weg, dat belemmert de groei.
Zal je hem nu niet knotten, dan krijgt de boom het heel erg moeilijk, omdat de boom vrijwel alle haarwortels verliest met het uitgraven.
Komt nog bij, dat hij veel wind vangt en als maar heen en weer zal gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker, nu is een goede tijd, knotten hoeft niet, maar wel met zo'n groot
mogelijke kluit verplaatsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, het best kan je wachten tot de bladeren eraf zijn, dan staat de sapstroom in de boom op een laag pitje (de boom is in rust). Zo heeft hij ook de meeste energie over om nieuwe wortels te vormen. De meningen zijn verdeeld over het moment van verplanten, de een zegt liefst in het voorjaar, ik geef de voorkeur aan verplanten in het najaar/vroege winter, zodat de boom dadelijk als de winter voorbij is meteen aan kan groeien.
En, zoals eerder al vermeld, een wilg groeit heel gemakkelijk verder.
Succes.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding