Zijn woningeigenaren wettelijk verplicht iets aan het onderhoud van hun tuin te doen ?

Buiten dat het nogal wat ongedierte alsook straatkatten aantrekt en gewoon geen gezicht is (de huizen hier hebben de woonkamer op de woonverdieping) heb je er natuurlijk geen last van zolang althans de bomen de schutting nog niet omver drukken (nog een jaartje of twee schat ik).

Toch vraag ik me af of er iets van regels zijn voor het onderhouden van je tuin bij een koophuis. Het gaat om een tuin die vanaf de straat dus niet zichtbaar is, en het is ook geen stinkende vuilnisbelt. Het is gewoon...braak terrein zeg maar. Vraag me zelfs af of de achterdeur nog wel open kan.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid : het gaat me totaal niet om het uiterlijk van de tuin, maar het risico van met name de bomen die er spontaan wortel hebben geschoten en tegen de schutting beginnen te drukken. Die snij, knip of trek je niet meer effe weg als het te laat is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
37.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel dat ik nu je buurman ben? En deze foto en vraag zie verschijnen? Heibel met mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens maaien, wimmie ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, B (want zo heet je dan), dan moesten we maar eens een bakkie gaan doen denk ik ;-). Want na drie jaar geen enkele vorm van onderhoud begint het heel langzaamaan overlast te worden, alleen ben ik geen zeikerd. Nu is het nog te doen, over twee jaar wordt het kapvergunningen aanvragen vrees ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen maaien meer aan ; het zijn voornamelijk brandnetels en bomen. Met ergens nog een verdwaalde tuinset en een toch nog levende vijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreselijk zo'n uitzicht :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt op zoch wel mee; door de bomen zien we inmiddels de vergane tuinmeubelen niet meer, en de schaduw is ook welkom. Alleen hoe lang de schutting het nog volhoudt ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. da's ook weer waar, dat is een groot voordeel van deze buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je ging toch al verhuizen naar Duitsland, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan moet ik wel eerst mijn huis verkopen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is een buurman zonder groene vingers zelfs een nadeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dabbedoelik.

Het beste antwoord

De beleving wat een tuin is, is voor iedereen anders.
Een totaal verwilderde tuin, is als tuin wel totaal verwilderd, maar voor de natuur een weldaad.
Daar krijgt de natuur weer volop de kans te herstellen wat de mens verstoord heeft.
In een verwilderde tuin komen de vlinders weer terug, iets wat vrijwel iedereen wel graag wilt, want dat zou betekenen dat het met de natuur weer beter gaat en daar doen we allemaal zo ons best voor.
Maar dat is allen maar schijn, we maaien, snoeien, harken, schoffelen, en spuiten de natuur gewoon weg, want het moet vooral netjes zijn in de tuin.
Lak aan de natuur!
Dat katten er uit de buurt het er naar hun zin hebben is te begrijpen, maar juist die katten vangen ook ongedierte, die niet alleen maar uit deze verwaarlooste tuin komen, maar vooral uit tuinen met huisdieren.
Een tuin moet natuurlijk geen vuilnisbelt worden,maar dat is heel wat anders dan een tuin laten verwilderen.
Maar ja, dat is voor veel mensen niet netjes!
En netjes moet het wezen.
Dus kan je niemand ooit dwingen hun tuin netjes te houden omdat netjes voor iedereen iets anders betekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de reactie's lees ik net dat er veel brandnetels staan, laat dat nu net de waardplant zijn waar bijna alle mooie vlinders in Nederland hun eitjes op leggen.
Zonder brandnetels geen mooie vlinders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat ben ik het met je eens! +1
Bij rijtjeshuizen horen rijtjestuinen. Not.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het an sich zeker met je eens, en ik laat de natuur binnen bepaalde grenzen ook gewoon haar gang gaan in mijn tuin, zlefs water geven is eigenlijk totaal niet nodig als je planten diep genoeg hebben kunnen wortelen en geschikt zijn voor het soort tuin.
Dit is echter een paar vierkante meter grond waarbij momenteel de brandnetels zo'n twintig vierkante meter schutting per dag doorboren, en de bomen - die in moordtempo groeien - ongeveer 10 centimeter van de schutting wortel hebben geschoten.
Dit is niet eens zozeer verwilderen, maar woekeren. En misschien leuk voor een stuk braak terrein, maar niet voor een aan drie zijden door andere tuinen en looppaden 'begrensde' tuin.
Het gaat dus niet om hoe de tuin er úit ziet (want aan de andere kant is de gehele tuin beklinkerd, en dat vind ik zo mogelijk nog lelijker), maar hoe hij zich gaat 'uitbreiden' naar de andere tuinen en straks absoluut schade gaat aanrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Mijn buren hebben alleen maar stenen, geen aankleding, helemaal niets. Wel "netjes" maar ook geen gezicht vind ik. Maar ik ben wel de laatste die er iets van gaat zeggen, moeten ze helemaal zelf weten. Zolang er geen overlast is: "leven en laten leven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens heeft het niks te maken met hun eigen beleving van de tuin : ze komen er NOOIT, en de gordijnen aan die kant van het huis zijn ook al drie jaar niet meer open geweest. Zelf zien ze er dus niks van, hij wordt gewoon 100 % genegeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bomen moeten minstens 2m van de erfafscheiding staan, dus daar heb je al een wettelijke verplichting. Tenzij ze er al 20 jaar staan, maar dat lijkt me hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ging over de beleving van een tuin niet over de personen.Het woekeren van planten en bomen is gewoon groeien en dat daar schade van kan ontstaan?
Hooguit te veel schaduw aan de noordkant bij de buren.
En daar kan je met de wet in de hand wel uit komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan eerlijk gezegd geen schaduw genoeg hebben, dus ook dat is het punt niet. Het gaat me echt om het fysiek omver drukken van de schutting en omhoog drukken van mijn tegels en tuinhuis. Die nu dus nog niet speelt, maar ik wéét hoe hard die bomen groeien. Ze staan er nu een jaar of drie.
Uiteraard wordt het op een gegeven moment te erg en kan je stappen ondernemen (hopelijk maken wij dat niet meer mee omdat we dan verhuisd zijn), maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag in hoeverre je minof meer verplicht bent je tuin in ieder geval 'binnen de perken' te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder geen aanwijsbare schade door slecht onderhoud van de tuin van de buren ,kan men deze mensen niets opleggen.Schade door de wortels van de bomen hoef je de eerste 20 jaar niet te verwachten en ook dan pas kan je er iets aan doen bij aantoonbare schade.
Alleen alle beplanting hoger dan 2 m. moet minstens 2 m uit de erfscheiding staan, kan per gemeente verschillen denk ik.

Andere antwoorden (5)

Er zijn geen wettelijke kaders, waarin een huiseigenaar gedwongen kan worden wat aan zijn/haar tuin te doen. En daarbij is mooi groen ook niet lelijk...

Wat Gemeentes vaak naar een x-aantal klachten wel doen is iemand aanschrijven. Hierin uiten ze dan het subtiele dreigement dat als de huiseigenaar er niets aan doet dat dit dan op kosten van de gemeenschap gedaan word door de Gemeente...

Evengoed kan een huiseigenaar niet verplicht worden de tuin zo bij te houden als jij het zou willen zien...

Eén woningbouwvereniging kan als eigenaar van het desbetreffende huis de bewoner wel dwingen om wat aan de tuin te doen. Maar ook hiervoor is een vonnis van de rechtbank voor nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien dat je een klacht kunt indienen bij de gemeente? ik heb daar niet zo`n ervaring mee, maar het is wel zo dat bijv bomen e.d. te hoog kunnen zijn dat je daar wel een aanklacht tegen in kan dienen als het jou uitzicht belemmerd of als er minder lichtinval in jou huis komt. Probeer het bij de gemeente eens na te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou de gemeente een eigenaar moeten of kunnen verplichten iets aan de tuin te doen? De eigenaar is zelf ceantwoordelijk voor de toestand in en om zijn huis,zolang er geen overlast ontstaat is de gemeente dan ook gebonden aan het recht om zelf te beschikken wat je met je eigendom doet. In geval van overlast kan de gemeente echter ingrijpen maar dat is hier niet het geval, al zie jij dat vermoedelijl anders omdat je meer werk hebt door de brandnetels van de buren.
Het verweer van de buren zou vermoedelijk zijn dat brandnetels geen onkruid zijn maar een waardevolle plant die oa gebruikt word om stoffen (enigzins vergelijkbaar met linnen) van te maken waar weer kleding van gemaakt word.
De houtachtige opslag die door de schutting komt kun je zelf afdoende verwijderen zodra ze op jou terrein komen.
Maar waarom doen de buren niets aan hun tuin,het is ook in hun belang om de tuin enigzins op orde te hebben al is het maar om de waarde van het object in stand te houden, indien het verkocht zou worden .
En tenslotte heb je met de buren gesproken over deze problematiek,mischien weten ze niets van tuinieren of ontbreekt de tijd of het geld om de tuin aan te leggen en weten ze niet dat ze je enigzins ergeren met de wildernis zoals jij hun tuin ziet. Een goed gesprek en ingeval van onwetendheid een klein beetje hulp kan veel veranderen voor allebei,jij ergert je niet meer, je contact met de buren word beter,en de waarde van beide huizen blijft op peil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je er als buren last van gaat krijgen zoals bij je voorbeeld met de schutting, dan is je buurman verplicht om er iets aan te doen en eventueel je schutting te repareren.
Hij is inderdaad niet verplicht om zijn tuin verder te onderhouden.

Er is op internet jurisprudentie over te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen,

Bij mijn weten zijn er geen wetten voor de mate van onderhoud die een tuin moet krijgen.

Er zijn echter wetten voor de locatie van bomen en struiken. Bomen moeten 2 meter van de erfgrens staan. Struiken 50 cm. Als de achtertuin daar niet aan voldoet kan je de gemeente erbij roepen om hun te verplichten eea aan te passen.

Ik snap dat als jij je huis wilt verkopen je het fijnd zou vinden als de tuin er beter uit zou zien. Weet je wat de reden voor het niet onderhouden is? Als hij gewoon niets met de tuin wil, niet van tuinieren houdt & het absoluut onbelangrijk vind, kan je waarschijnlijk wel met hem praten. Bel eens aan, en vraag hem gewoon of je hem kan helpen met wat gereedschap. Ga een weekend met de buren in de tuin aan de slag. Dan win jij dat de tuin er voor de verkoop goed bij staat. En hij dat zijn tuin weer eens groot onderhoud krijgt.