Mijn zaaigoed komt op en is nu ong. 4 cm. lang, dun en slap.Wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

Ik had vroeger hetzelfde probleem.Zoals gezegd na het kiemen te warm en te weinig licht.
Na het kiemen (vanaf ong. 1 cm. hangt een beetje van het zaad af ) op een koelere plaats zetten bv. de slaapkamer.
Maar wat nog belangrijker is: Licht. Mijn kiemplantjes staan vlak onder een paar tl. buizen (dezelfde als ze voor weed gebruiken) omdat ik niet genoeg plaats heb op de vensterbank.
Mocht je ze later gaan planten en ze hebben nog steeds van die lange steeltjes dan kun je het beste een stukje van de steeltjes ook onder de aarde planten zodat de plantjes wat korter worden.
Je kunt dit ook al doen als je ze gaat verspenen ( na het eerste paar echte blaadjes),dat is beter.
Volgend jaar beter en vooral niet te veel zaadjes van een soort zaaien zaaien.

Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het opkomt is het altijd zo dun en iel.als je ze straks gaat uitpoten (na de eis heilige)worden ze van zelf groot en stevig.
burgos
11 jaar geleden
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
De kiemplantjes hebben geen licht genoeg gehad tijdens het kiemen en/of zijn te dicht gezaaid.
Zet ze de volgende keer na het kiemen direct wat lichter (maar houd ze uit direct zonlicht!) en zaai wat dunner. Draai de zaaibakken regelmatig een kwartdraai, zodat alle zaailingen mooi rechtop en niet naar het licht groeien. Een andere oorzaak kan zijn dat ze na het kiemen te warm hebben gestaan.