Kan je radijs kweken in je woonkamer ?

Ik ben opzoek naar groentes die ik binnen kan kweken, weet iemand of je radijs goed binnen kan kweken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
8K

Het beste antwoord

In theorie kan het wel natuurlijk, maar in de praktijk blijkt het lastig te zijn om sommige groenten binnen te kweken. Dit heeft vooral te maken met de benodigde voedingsstoffen, water en eigenlijk vooral licht. Maar ook met het ras.

Het kweken van groenten thuis in je woonkamer of balkon begint populair te worden en staat bekend als "Urban Growing" of "Urban Farming".

Er zijn voor de partculiere markt tentjes te koop die als kas fungeren en waarin de "beluchting" (met CO2), licht (LED lamp lijkt me het fijnst voor de energierekening), water, voedingstoffen (mineralen) en warmte geregeld worden met een computer. Je kunt zo'n systeem zelfs in een kast inbouwen. Zie als voorbeeld de eerste link van canna.nl.

Zaad voor de te kweken groenten wordt vaak wel veredeld (speciaal geoptimaliseerd voor thuiskweek). Je kunt beter rassen gebruiken die geschikt zijn om te 'forceren', zoals ze dat noemen. Daarnaast zijn er op internet veel tips te vinden hoe je radijsjes moet kweken. De tips voor buiten gelden net zo goed voor binnen.

Bijgaand een paar bronnen (in het Engels) met verslagen/ discussies over het thuiskweken van radijsjes (niet eens in een tent).

Het antwoord is dus: ja, je kunt radijsjes binnen kweken onder de juiste condities.

Toegevoegd na 13 minuten:
Starterspakket: http://www.canna.nl/node/100064
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, dat kan prima.
Er zijn veel meer groenden en krijden die je binnen op de vensterbank kunt kweken.

Toegevoegd na 32 seconden:
krijden= kruiden, sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons is dat nooit gelukt. Het kweken van sla lukt wel, net als diverse kruiden en tomaten. Veel hangt af van de hoeveelheid zon en daglicht; maar zelfs in een plantenbak buiten deden de radijzen niet veel, ze bleven echt piepklein.Troost is wel dat je het groen ook kunt eten. Beter je aandacht richten op iets dat wel lukt, minitomaten doen het echt prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pepers, kerstomaatjes, rucola, dwergpaksoi, kleine paprikaatjes, diverse tuinkruiden en ja, ook radijs kan je goed binnen kweken. Het maakt ook niet uit of het zomer of winter is, in een redelijk warm huis en in grote potten met voldoende aarde groeien ze niet alleen goed, maar ze geven nog een behoorlijke oogst ook!
Het enigste waar je rekening mee moet houden is dat je goede potgrond gebruikt die lekker los en luchtig is. het belangrijkste is nl. de lucht in de grond, immers zonder lucht groeit niets.
Het zaaien doe je dan ook het best in een kweekbakje met een deksel waar je later lucht bij kan laten door het schuifje in de deksel open te doen als het zaad al ontkiemd is en kleine plantjes beginnen te worden. Hierin kan je dan speciale teelaarde doen of losse goede grond vermengd met wat fijn zand. Grof metselzand van 0,2-0,5 mm. is ideaal. Dit zit vol kleine kiezeltjes en heeft een grove structuur.
daardoor kunnen drainage en lucht worden toegevoegd.
Verdeel de zaadjes hierover en strooi er lichtjes wat aarde overheen. Daarna benevel je alles en sluit het kasje af. Zet het lekker warm op de vensterbank en radijsjes bijv.
zullen binnen een week al beginnen te kiemen.
Zijn het kleine echte plantjes geworden, haal ze dan voorzichtig eruit en zet ze over in een pot. Geef ze wat ruimte om te kunnen ontwikkelen. Weinig water geeft scherpe radijsjes maar laat ze niet verdrogen.
Na zo'n 3 weken kan je ze vaak al oogsten, soms zie je al een rood stukje in de aarde zitten.
Heb je geen kweekkastje, dan kan je de zaadjes ook in een potje met aarde laten ontkiemen. Dek het dan af met een plastic boterhamzakje ofzo dat je op satéprikkers laat rusten. Om te ontluchten kan je er gaatjes in prikken.
Zodra ze ontkiemd zijn en al plantjes worden moet je ze verspenen /uitdunnen.
Wacht niet te lang met oogstenals ze rijp zijn. Anders schieten ze door en/of scheuren ze. Ze zijn dan niet zo lekker meer en dan beginnen ze ook bloemetjes te krijgen. Ze zaaien zich dan ook uit dus je kunt de zaadjes ook weer opvangen en bewaren.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook met kiemzaden gaat het goed binnenshuis. Ik heb altijd glazen potten waarin ik een lepeltje zaden doe en die laat ik dan weken in wat water. Vliesdoekje erover met een elastiekje en laten staan.
's Ochtends en 's avonds spoel ik ze onder stromend water en draai de pot om zodat ik hem kan afgieten. Na een week heb ik dan al tuinkers, alfalfa, mosterdzaad, radijskiemen enz. Heerlijk op brood met kaas of door de sla bijv.
amc