Mag je knotwilgen onder de knot snoeien?

Bij mij in de buurt zijn langs de sloot alle knotwilgen onder de knot met de kettingzaag afgezaagd. Overleven ze het dan wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan heel goed. Het kan zelfs levensverlengend zijn. In een grote, onregelmatige knot kunnen plasjes water blijven staan, die rot kunnen veroorzaken. Ook kunnen daar andere planten in gaan groeien, zoals de vlierstruik, die de wilg uiteindelijk kunnen splijten. De boom loopt gewoon weer uit na het verwijderen van de knot en vormt na verloop van tijd een nieuwe knot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk zijn deze bomen ziek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik ben geen deskundige, daarom ook deze vraag maar die bomen waren springlevend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het voorjaar komen er nieuwe uitlopers aan de stam.
Dan vormen de wilgen vanzelf weer een nieuwe knot.
Ja hoor, waarom niet, ze zullen gewoon opnieuw uitlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me ook geen probleem. Als ze ziek waren waren ze er wel helemaal uitgehaald. Wilgen zijn ongelofelijk sterk.