Welke bomen hebben een mooie stam en worden niet te groot, +/- 6 meter?

Ik wil voor een gastenverblijf in de tuin 4 bomen planten. Bedoeling is dat je vanaf de veranda tussen de stammen door onder de bladeren weg kunt kijken.
Maar ze mogen niet te hoog worden.
En liever niet teveel troep geven (bladeren in de herfst wel natuurlijk, maar geen beestjes en allergische reacties.

Ik vind een acacia mooi maar die ik gezien heb zijn erg hoog. Snoeien is geen probleem dus als een boom bij te houden is kan het ook.

(Platanen heb ik al staan)

Eigenlijk zoek ik iets aparts......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

Hier staan nog wat soorten genoemd, naast degen die eddijst al noemde : http://www.tuinadvies.nl/bomen_stam_winter.htm (Aantekening: geloof NIET dat de kronkelwilg klein blijft, dat wordt een wilde woeste bos tenzij je heel consequent snoeit.)

Acacia's zijn mooi maar worden bij het uitgroeien hoog en rommelig en hebben als nadeel een grote kans op takbreuk.

Bedenk ook dat sommige heesterachtigen zo gesnoeid kunnen worden dat ze een parasolvorm maken.

Succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mooie stammen van bomen die niet te hoog worden, zijn de papierberk ( Betula papyfera )en de Prunus serula, hun stammen zijn onwaarschijnlijk mooi, zomer en winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens de japanse esdoorn (de zogenaamde wonderboom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hibiscus syriacus is verkrijgbaar als struik geënt op stam.
Bij ons in de tuin staat hij op een heel mooie stam, en omdat het toch een struik is, kun je hem exact de gewenste vorm geven.
De hibiscus syriacus kan tot 6 meter hoog worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb voor mijn terras een bolacacia omdat die weinig eisen stelt aan de bodem . In tegenstelling tot de gewone acacia heeft hij geen naalden.Hij wordt niet hoger dan 5 mtr. In April geeft hij al mooie witte bloemen. Het enige wat je moet doen om zijn bolvorm te behouden is zijn takken in maart enkele tientallen centimeters terug te snoeien, maar hij is het absoluut waard.

Ook een sierappel is een geweldige boom. Hij heeft een overweldigende bloei en na de bloei is hij getooid met ontelbaar vele oranje tot oranje-gele appeltjes die ong. zo groot zijn als kersen. die blijven ook nog eens erg lang hangen. Deze boom wordt 4-5 mtr. hoog.

Wat ook een geweldige boom is met heel mooi blad is de trompetboom. Hij wordt tot 7 mtr hoog (als je de catalpa
bignonioides 'nana') hebt en heeft een mooie lichtgroene kleur met grote hartvormige bladeren. Hij vraagt echter een beschutte plek , want hij houdt niet van harde wind en anders vriest tijdens strenge vorst het hout af. Een geweldige terrasboom want hij houdt echt muggen en vliegen op afstand.
amc
13 jaar geleden
Leiperen, heel mooi, maar wel een vak apart om goed te snoeien.