Hoe kan ik mijn schuttingen afschermen, zodat de kat er niet overheen klimt?

Ik zou mijn kat het liefst in mijn tuin houden, maar hij klimt steeds over de schutting.
Aan de rechterkant wordt de tuin begrensd door een ronde schutting, ca. 1.80 hoog. Deze schutting is echter niet van mij, die is van de buren.
Aan de achterkant staat een rechte, hoge schutting (met deur), ca. 1.90 hoog. Hier klimt hij heel makkelijk in (de schutting heeft dwarsbalken), maar springt er ook vanaf.
Aan de linkerkant staan hoge coniferen en gaas, dit is goed afgeschermd, hier kan hij niet doorheen.
Wie heeft er tips om deze schuttingen af te schermen, zodat het niet spuuglelijk eruit ziet, maar dat de kat er niet meer overheen kan?

De kat vind het heerlijk om in de tuin te zijn, het is geen binnenkat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
57.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom mag hij niet verder dan je eigen tuin ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet dat hij in de tuin van de buren komt, dat vindt mijn buurvrouw niet fijn. En ik wil niet dat hij te ver weg gaat en door de buurt gaat slieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS: Mijn tuin is ruim genoeg, maar de kat is zeer nieuwsgierig en avontuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tenzij je ze vastbind of de muren 4 meter hoog maakt, zal ze erover gaan. jammer voor de buurvrouw, het is maar een kat !

Het beste antwoord

Een tip die ik zelf ooit heb gehoord (nog geen gelegenheid om het uit te proberen) is om aan de bovenkant van de schutting een ronde balk te bevestigen op zo'n manier dat de balk omrolt als de kat erop wil springen. Je kat rolt dan zo terug de tuin in als hij over de schutting probeert te komen.

Een andere oplossing (die wel meer impact heeft op je tuin) is om een kattenren te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Als hij springt, rolt hij dan niet zo de andere tuin in?
Rieneke1
13 jaar geleden
ja een bezemsteel met pvc buis :)

Andere antwoorden (9)

gewoon een ijzerdraadje spannen boven over de muur en er een schrikapparaat aan zetten
dan doet hij het misschien nog maar 1 keer en dan laat hij het wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten schijnen een hekel aan afrikaantjes (Tagetes) te hebben, dus als je die voor je schutting in de grond zet, heb je kans dat de kat er uit de buurt blijft.

http://www.tuin-wiki.nl/Main/KattenTuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuttingen op de erfgrens zijn per definitie van zowel jou als je buren, maar dit terzijde.

Je zou gaas op de bovenkant van de schutting kunnen plaatsen en dat een beetje naar binnen kunnen buigen - risico: de kat kan er in klimmen, waarna het gaas doorbuigt en de kat alsnog op de schutting kan en misschien zelfs een poot kan beschadigen.
(Gaas kun je camoufleren door er klimop in te laten groeien.)

Je hebt allerlei schrikdraadachtige oplossingen, die prijzig zijn en waar sommige katten zich niets van aantrekken (die vacht van ze isoleert natuurlijk goed).

Een vriendin van me zit met hetzelfde probleem, ze heeft de tuin al op diverse manieren helemaal afgerasterd maar een van haar katten is een ware ontsnappingskunstenaar.
Dus de ultieme tip heb ik helaas niet :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plant er vuurdoorn tegenaan. Deze is in het voorjaar bezaaid met bloemetjes, in de herfst en winter zit hij vol met besjes en daarmee ook vogeltjes en hij blijft ook `s winters groen. Er zitten dorens in en dat houdt je kat tegen om er zelfs bij in de buurt te komen. Ze hebben dit heel snel door! :) Hij groeit relatief snel en voor je het beseft is je hele schutting bedekt. De mijne heb ik nu zo`n
3 jaar geleden geplant en hij bedekt inmiddels het hele muurstuk naast mijn voordeur en gaat nu de hoek al om.
Het is een echte blikvanger, wordt steeds mooier en, het allerbelangrijkste; hij hoeft niet zo onderhouden te worden
Af en toe wat takken wegknippen of vastbinden op de trellis en klaar. Hij zit `s winters vol met vogeltjes en onze kater kijkt er naar maar waagt het niet in die struik te springen!
amc
13 jaar geleden
gewoon met eenvoudig kippengaas dat zie ik veel hier in de buurt
ze doen dat ook voor duiven die op balkon komen poepen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden die tot nu oe gegeven zijn, komen in het nadeel van de kat. Je kunt gewoon heel simpel 2 à 4 draadjes boven de schutting spannen, je kat kan hier met geen mogelijkheid overheen en zal gewooonweg weer naar beneden springen. Als hij er alsnog overheen komt moet je gewoon wat meer draadjes spannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar daar springt hij toch gewoon bovenop op? Of begrijp ik je verkeerd?
amc
13 jaar geleden
Volgens mij stapt hij daarover en loopt gewoon met de draad onder zijn buik eroverheen, of anders kruipt hij eronder door, toch? Je zal toch geen sterk ijzerdraad nemen!
het beste wat je kan doen is: je timmert 10 cm dikke uitstekende balken vast aan de schutting, vervolgens doe je er kippengaas of wat voor gaas dan ook overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rotaluclac zei een paar maanden geleden op GV:

De oplossing is niet de gebruikelijke denkwijze te volgen. Jij wilt de kat uit je tuin houden; draai dat om, en doe alles om de kat IN je tuin te houden wanneer hij er eenmaal inzit.

Een kat wil namelijk altijd een *snelle* ontsnappingsroute hebben. Als je zorgt dat een kat alleen met moeite je tuin uit kan, zal die kat dat zien, en zal hij je tuin mijden. Ook al *kan* hij er nog wel in, hij *doet* het niet meer, want hij voelt zich onveilig als hij niet snel weg kan.

Ik heb een rol kippengaas in de lengte doormidden geknipt. Van beide helften heb ik een halfcirkelvormige "tunnel" gebogen - een soort "C" die met de open kant naar beneden ligt, als je begrijpt wat ik bedoel. Die heb ik met krammen aan de bovenkant van de schutting bevestigd.

Die "gaastunnel" zie je nauwelijks, maar hij is heel effectief. In het begin gaf die tunnel ‘s nachts voor één keer per buurtkat een gigantisch gekrijs, als de nietsvermoedende kat op de schutting sprong, en vast bleef zitten in het gaas. De kat kon altijd weg, maar de schrik was groot. De volgende ochtend moest ik mijn gaas uitdeuken.

Na twee weken waren alle buurtkatten erachter dat de schutting nu onbegaanbaar was.

Deze oplossing is katvriendelijk, en heel doeltreffend. Mijn (inmiddels: onze) tuin is nu al jaren katvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rij eens voorbij een gevangenis en je kunt wel een paar praktisch ideetjes opdoen hoe je iets binnen kunt houden...en dan gewoon in het klein namaken in je tuin...