bestaan er vaste planten (bloeiend of niet) die zowel tegen tocht als tegen felle zon kunnen (voor in bloembakken)?

Wat ik ook in de bloembakken op mijn vensterbank vooraan zet, het vergt enorm veel werk in de zomer en gaat uiteindelijk toch kapot. reden is voor een groot stuk dat op zonnige dagen de zon een groot stuk van de dag op de voorgevel schijnt. de voorgevel ligt immers pal op het zuiden. nu ook weer zien mijn geraniums er niet uit, ik denk niet dat ze volgende zomer nog halen (ze staan nu binnen in een koele (vorstvrije) en lichte ruimte om te overwinteren). ik heb al verschillende soorten bakken (zink, steen...) geprobeerd, nu zijn het kunststoffen met onderaan een opvangbak voor water. maar het heeft dus niet geholpen.
daarom denk ik eraan de geraniums, als ze het toch overleven, in de achtertuin te zetten. En om vooraan af te stappen van de grote bloemendroom en in de bloembakken vaste planten te zetten, die ik ook in de winter buiten kan laten staan. en liefst iets dat ook in de winter wat groen geeft.
punt is dat het daar ook erg tocht. het moeten dus sterke planten zijn, eventueel een soort traaggroeiende en klein blijvende heesters is ook prima.
bestaan er "balkon"planten die tegen deze extreme omstandigheden kunnen dat of ben ik gedoemd om er kunstbloemen of -planten in te zetten?

Toegevoegd na 9 uur:
het gaat om de vensterbank buiten

11 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
gewoon afknippen die geraniums, ze lopen vanzelf weer mooi uit.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende planten mogelijk. Als u het simpel wilt houden, kunt u het beste voor portulaca gaan. Dit is een vetplant die mooi bloeit in de zon, maar ook wel wat wind kan verdragen. Belangrijk voor deze plant is dat hij niet te nat staat. Het water moet goed weg kunnen lopen. Om het risico van bevriezing in de winter te voorkomen is het verstandig om in de binnenkant van de plantenbakken bubbeltjesplastic te doen, dat isoleert een beetje.

Een andere tip, hedera (klimop) is ook een gemakkelijke plant. Deze plant hangt mooi over de bakken heen, en is ook in de winter mooi. Bij veel zon kleurd het blad een beetje rood. Dat is echter niet schadelijk voor de plant. Met een basis van mooi blijvende hedera, kan je in het voorjaar bolletjes planten voor wat kleur, en in de zomer combineren met andere planten. In de winter en herfst kan je kiezen om grote kerstballen in de bakken te doen als decoratie, of je plant herfstbloeiers. (gaultheria)

nog een leuk plantje is de calocephalus brownii. Deze plant komt uit de australische woestijn. Als bescherming tegen de zon klemt hij zijn kleine blaadjes tegen de stam. Dit plantje kan ook tot -5 graden vorst hebben. Het is dus verstandig om hier ook de bak te isoleren. eventueel kan men met zeer strenge vorst een zak of doek of iets dergelijks over de plantenbak trekken. Het water moet ook bij deze plant goed weg kunnen lopen.

EEN BELANGRIJKE NOTITIE: In de zon moet men geen water op het blad van planten geven, dit gaat schroeien. Men moet nooit op de bloemen water geven! Als de planten in de wind staan, verdampen ze soms nog meer water dan in de zon, dus controleer vooral dan goed op water. Zeer weinig planten houden van natte voeten, en de enkele uitzonderingen houden niet van zon. Het is dus belangrijk dat de grond vochtig is (ook weer niet kletsnat) maar dat er geen water blijft staan. Wat ik denk dat verkeerd is gegaan met je geraniums, je vergat water te geven als het niet warm was, maar wel hard woei. Mochten ze lelijk worden gedurende de zomer, dan kan je ze tot 2 cm boven de grond afknippen en dan beginnen ze opnieuw. Dat heb ik deze zomer met mijn petunia's gedaan.

nepplanten lijkt mij geen optie. Ze verkleuren snel in de zon, en ik zou het zelf niet voor mijn raam willen hebben staan.

misschien komt er nog een update als ik nog wat andere geschikte planten heb bedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op de een of andere manier kan ik mijn antwoord niet bewerken. Een toevoeging:
sempervivum: vetplanten kunnen tegen zon, en ze zijn wintervast. In Oostenrijk en Zwitserland zie je die. Ze zijn sterk, en ze bloeien. ik houd er zelf niet zo van, maar ze voldoen aan je eisen en het is altijd beter dan nepplanten: http://www.google.nl/search?hl=nl&cp=7&gs_id=q&xhr=t&q=sempervivum&biw=1680&bih=820&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38897761&wrapid=tljp1354096061314012&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xd21UKCUNMeg0QXPjYCAAg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, nepplanten verkleuren in de zon. ziet er niet uit.
klimop is niet mijn favoriet, maar de tip van bloembolletjes in het voorjaar verdient ene dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u! :)
liveisgreat
11 jaar geleden
TZijlstra, zijn dat die plantjes die men voor daktuinen gebruikt ook? Dat je je antwoord niet kon bewerken heeft vast te maken met het feit dat je aan je maximum aantal tekens zat. bedankt voor je tips in ieder geval, erg interessant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die plantjes gebruikt men ook voor daktuinen, Je ziet ze in Zwitserland in de bergen op de rotsen groeien, ze hebben weinig nodig. Je hebt ze in het klein, zo komen ze het meest voor, maar er zijn ook wel grotere kweek maten. Je kunt van je plantenbakken een soort rotstuintje maken met stenen er tussen. Het is wel erg laag hoor! (zolang ze niet bloeien...) Ik wens je heel veel succes, en je kunt ook altijd nog bij een bloemenwinkel gaan informeren! daar kom ik ook van daan, ik ben daar weekendkracht al twee jaar lang.
liveisgreat
11 jaar geleden
een "hoofd" vol bloemen zo blijkt... bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (4)

onder die omstandigheden heb je een plant nodig die wat droogte kan verdragen, en ik denk dan aan lavendel.
dat geurt ook nog eens heerlijk.
in de winter niet zo mooi, maar dan kan je je vensterbank opfleuren met winterviooltjes.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dezelfde categorie: rozemarijn, salvia, tijm
Je zou ook voor winterhardeplanten kunnen kiezen,je kunt ze dan in de zomer en winter gewoon in de bakken buiten laten,meestal blijven dit soort planten wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze vraagt dus juist winterharde planten, en wil graad advies over welke planten onder die omstandigheden groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vaste planten = winterharde planten
Probeer het 's zomers eens met Afrikaantjes. Die kunnen ontzettend goed tegen de felle zon en zijn nog hartstikke fleurig ook.
(bijkomend voordeel: ze jagen muggen weg).

In de winter zou je dan wat winterbloemetjes kunnen poten, zoals de eerder genoemde winterviooltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat dacht je van simpele vetplanten, en zijn veel soorten dus variatie geen probleem, zodat het geen saaie bedoening wordt en met de juiste hoeveelheid water (weinig) blijven die groeien/gaan.
daartussen een paar bakken met, niet schrikken, sansevieria (vrouwen tongen) ook in verschillende vormen te koop, die gaan o.a. de hoogte in en je hebt een gevarieerde vensterbank die tegen zon kan, weinig verzorging behoeft en groen is, heerlijk groen.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik schreef dit eigenlijk voor een vensterbank BINNEN, blijkt het om buiten te gaan... kan eigenlijk ook wel, met deze planten in deze zomer buiten, maar 's winters moeten ze toch naar binnen (overwinteren in een vorstvrije ruimte, ja).

Toegevoegd na 1 uur:
in de volle zon zet je felle, krachtige kleuren: rode geraniums of petunia’s, gele margrieten, paars-roze fuchsia’s, blauwe violen.
de lobelia is een heel bekende en meest gebruikte zomerbloeier, vult menig plantenbak aan en op.

uit de bron:

Naam Lobelia erinus (tuilobelia)

Familie Lobeliaceae/ campanulaceae

Herkomst Zuid- Afrika

Standplaats Zonnige standplaats. Verdraagt ook lichte schaduw.
Uitermate geschikt voor bloembakken, potten, baskets en randplant in perken.
Gebruik een kwalitatieve potgrond.
In Zuid-Afrika groeit de plant in de schaduw van struiken langs de waterlopen.

Bloei Langdurig bloeiend met bloemen in diverse blauwtinten

Algemene kenmerken
Waarschijnlijk de gekendste en meest gebruikte zomerbloeier.
De tuinlobelia's worden ingedeeld in twee groepen:
-Lobelia erinus 'Compacta Group': compacte plantjes met een opgaande groeiwijze (10-15cm hoog)
-Lobelia erinus 'Pendula Group': met hangende groeiwijze.
Bij jonge planten is het onderscheid tussen de opgaande en de hangende lobelia’s moeilijk herkenbaar.
Er bestaan verschillende cultivars.
Vermeerderen kan door zaaien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn ook leuke wintervaste vetplantjes voor buiten hoor! ze bloeien ook nog!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lobelia heb ik niet genoemd omdat deze gemakkelijk erg hoog wordt. Deze komt ook veel in de bergen voor, en is inderdaad een geschikte plant voor deze omstandigheden. Als het veel waait, droogt deze echter snel uit. Je mag er dan wel met een gietertje naast gaan staan bij wijze van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lobelia's worden altijd zo slordig als het waait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lobelia's zijn er in "staand"/omhoog groeimodel en "hangend"/naar beneden groeimodel en beide zijn vrolijk, mooi van kleur, en hebben water nodig, ja dat klopt, net als alle andere zomerplantjes.