Wat is het verschil van de buiten temperatuur en de temperatuur in een klein kasje, met name 'snachts?

binnenkort koop ik een minimum/maximum thermometer, dan weet ik het, maar misschien dat iemand het hier al weet? Sommige groentes hebben bv minimaall 10graden nodig en hoewel het overdag soms al heerlijk warm kan zijn, zijn de nachten nog koud. Ik ben benieuwd hoeveel graden ik voor een kasje bij de nachttemperatuur op kan tellen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Het beste antwoord

In mijn volkstuin heb ik een kas van 3 x 2,5 meter. Het dak is van glas dat is afgedekt met noppenfolie en de zijkanten zijn ook voorzien van een laag lucht van 3 cm en tegen de balkjes heb ik landbouwfolie geniet. In deze serre hangt een minimum\maximum thermometer. De maximum temperatuur geeft meestal 40 graden aan en terwijl de minimum temperatuur, ook bij de lage buitentemperatuur van 2 graden afgelopen nacht, nog 10 graden aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was de info die ik zocht, bedankt (de anderen ook, ook waardevol)

Andere antwoorden (2)

Dat hangt sterk af van de afmetingen van je kas en van het materiaal (glas of kunststof) EN of hij goed afsluit EN of hij beschut staat of sterk op de wind.

In de regels geldt: als er kieren zijn , als hij in de wind staat en hoe kleiner hij is, hoe sneller hij afkoelt, en uiteindelijk de buitentemperatuur bereikt.

Maar een paar graden scheelt het al snel, zeg 5 graden.

Je zou het kunnen testen door het omgekeerde te meten, dus hoe snel hij opwarmt in de ochtend maar omdat je geen maatstaf hebt wat daar veel en weinig is (alles achter glas warmt relatief snel op in de zon) vraag ik me af of het je helpt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt logisch:-). Hij warmt snel op in de ochtend, is de conclusie dan dat ie ook snel afkoelt? Staat niet pal op de wind, wordt beschut door struiken. Is van glas, is klein (soort koude bak, iets groter) Is van glas en sluit goed af.
Ik laat m ivm dampvorming op een kiertje staan, ben nl niet in staat m elke dag te openen of sluiten..
ga wel de teelt proberen....na ijsheiligen
amigo
11 jaar geleden
ja dat is helaas het probleem, ik denk dat elk kasje voor je gevoel snel opwarmt maar je zegt het wel goed, snel opwarmen hoort bij snel afkoelen. beschut maakt het al wel ok voor het afkoelen. Ik zou het denk ik gewoon proberen. In mijn schuur (ik geef toe, veel groter en relatief dikke houten wanden koelt het nu niet meer erg af in de nacht). En.... die 10 graden grens is ook maar een getal, ik geloof niet dat een plantje dat niet tegen een temperatuur onder de 10 graden kan (in principe) het gelijk opgeeft bij 2 uurtjes 8 graden, zo nauwkeurig is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het met je eens en ben er mee begonnen door er zaaibakjes in te zetten. Die hebben dan sowieso voordeel tov andere plekken en als ik het onkruid zie dat ik er eergisteren pas uit verwijderde, geeft dat ook goede hoop: dat was zeker 2 x zo groot als elders in de tuin (robertskruid bijv) Als dan de nachttemperatuur stijgt kunnen de zaailingen eruit en met een beetje geluk is die dan 10 graden (of in de buurt daarvan.
Bedankt voor t meedenken:-)
De warmte van overdag kan een warmtevoorraadje maken in de kas zelf, b.v. in de grond en de lucht.
Is het kasje van enkel glas, dan zal het snel afkoelen, tot enkele graden boven de buitentemperatuur.
Staat er echter veel wind, dan zal het binnen net zo koud worden als buiten.
Is het kasje van dubbelwandige kunststofplaten, dan is het verschil duidelijk groter.
Zonder wind een graad of 4 met wind een graad of 2.
een kasje tegen een muur van een woning aan, blijft duidelijk warmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dat weet ik dan, maakt bijna niets uit, want: t is een klein kasje, plm 120 x 60 x 60 schat ik uit mijn hoofd. Staat op de moestuin, wel met struiken erom heen.
Materiaal is gewoon glas en kieren kan ik zelf bepalen. Ik zie dat t glas beslaat als t helemaal dicht is, dus overdag zorg ik voor een kier. Heb vannmorgen wel gevoeld dat de aarde,in bakjes op een rek boven de grond (ivm slakken) een stuk warmer is dan in mijn serre (met veel kieren) of huisje. T warmt iig snel op, maar zal ook wel snel afkoelen. Bedankt voor t meedenken