Waarom zijn mijn tulpen, narcissen en hyacinthen zo belachelijk lang?

Ik heb bijna drie jaar geleden bloembollen geplant. Ze komen elk voorjaar boven maar de stengels worden echt belachelijk lang. De tulpen en narcissen komen tussen de 30 en 40cm hoog en de hyacinthen zien er al helemaal raar uit, ze hebben heel veel ruimte tussen de bloemetjes.
Het is mij een raadsel..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Mogelijk komt dit door het extreme zachte weer in de afgelopen 2 maanden..
Normaal gesproken beginnen de bloembollen in het late najaar al uit te lopen en groeien gedurende de winter maar amper, puur door de kou.
Ook gedurende het vroege voorjaar moeten de bloembollen tussen alle nachtvorsten en natte sneeuw in, proberen groter te worden.
Het is dus een zeer traag proces.
In de afgelopen maanden is de temperatuur regelmatig rond de 10 graden geweest, dus begon de groei veel te vroeg en te snel, er is vrijwel geen enkele nachtvorst geweest, om de groei af te remmen.
Hierdoor zijn de bloembollen , niet klein en kort, maar lang en uitgerekt.
Dit gebeurt wel eens meer, maar dan pas in maart, april, als het ineens warm weer is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bloembollen in de grond zet, en je wilt dat de bloemen niet te hoog worden, moet je er op letten dat je een soort neemt dat kleiner blijft. Dit staat meestal op de verpakking. Als je ze dan nog iets lager wilt houden kun je ook overwegen om ze iets dieper in de grond te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je hoge tulpen maar diep genoeg in de grond zet, heb je lage tulpen?