heb amaryllis geplant en er komen ontzettend veel bladeren uit...echt een wildgroei...géén bloemstengel...wat kan ik hieraan doen?

mag ik de bladeren afknippen? Ze zijn héél dun en normaal heeft zo'n plant toch maar een 4-tal bladeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
21.4K

Antwoorden (3)

Pas op met wat je eraf knipt. De bloemstengel heeft in het begin van de groei wel wat weg van een opkomend blaadje, maar als je nog even geduld hebt wordt die wel dikker en duidelijk een bloemstengel.

(En zo'n plant kan wel meer bladeren hebben hoor, ook meerdere stengels, onze Amaryllis heeft momenteel twee stengels. De ene is nu net uitgebloeid aan het raden en de ander staat op het punt uit te komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Nederlandse amaryllis ontwikkelt normaliter altijd eerst de stengel en daarna het blad. Ik vermoed dat je eerder een Belladonnalelie in de pot hebt staan.
Deze plant wordt ook amaryllis genoemd en heeft eenzelfde bloeiwijze. De botanische naam is dan ook Amaryllis, maar is dus geen Hippeastrum, de soort die wij als Amaryllis bedoelen.

Bij de Belladonnalelie worden, in tegenstelling tot de Hippeastrum, eerst de bladeren aangelegd en pas na het verwelken van de bladeren gaan de bloemen bloeien.
de bladeren worden in de herfst aangelegd en sterven laat in de lente af. De bol slaapt dan tot laat in de zomer.
Dan produceert de plant pas twee kale lange stengels, die elk een cluster van 2-12 trechtervormige bloemen aan hun top dragen.

Indien je dus deze Kerst nog geen bloemen zou krijgen, weet je dat het de Amaryllus Belladonna is.
amc
11 jaar geleden
Om een Amaryllis in bloei te krijgen, moet de bol/ plant op een warme plek staan in het licht.
Geen water geven totdat de bloemknop geheel uit de bol is gekomen.
Heb je alleen maar bladeren, dat is of de bol nog te klein/ jong, of is het vorig jaar iets mis gegaan in de behandeling van de plant en heeft de plant geen bloemknop gevormd.
Het blad wat er nu aan zit, is uitermate belangrijk voor de bloei van volgend jaar, door deze bladeren, een goede standplaats, een juiste behandeling en voldoende mest, wordt de bloemknop in de bol gevormd.
Dus nooit de bladeren afknippen.