Woonachtig in Ghana (West-Africa), zoek goede erfafscheiding. Liefst snelgroeiend en met doorns, maar niet giftig ivm loslopende geiten. Ideeen?

Mocht het niet verkrijgbaar zijn in Ghana, dan kan ik zaden/stekken uit Nederland meenemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag dat wel, zomaar planten mee naar het buitenland nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hulst

Antwoorden (3)

Mosroos of wilde roos.
Latijnse naam : Rosa 'Nuits de Young'
Nederlandse naam : Roos

>> Kenmerken van Rosa 'Nuits de Young' - Roos
Familie : Rosaceae
Bloeikleur : roodpaars
Bloeimaand : juni, juli
Bladkleur : Groen
Hoogte : 1,5 m - 2 m
Wintergroen : Bladverliezend
Winterhardheid : Goed winterhard
Standplaats : Zon, Halfschaduw
Soort gewas : Heester / struik, Roos
PH bodem : Kalkminnend
Speciale kenmerken : Snijbloem, Geurende bloem, Klimplant, Haagplant, Opvallende bloemen, Aromatisch
Habitat : Droge bodem, Normale bodem, Vochtige bodem
syn. 'BlackMoss', 'Old Black'
Mosroos van Jean Laffay 1845 (Fr)

Zeer geurende roos met purperrode kleine half tot dubbele roosjes in trosjes, klein fris groen blad en zeer veel doorns.
Naarmate de roos bloeit verkleuren ze naar meer purper.
Dit geeft dus een mooi schakering van verschillende tinten.

Deze éénmalige bloeiende roos wordt als heester 150cm hoog maar kan als klimplant 250cm halen en 90/120 cm breed.

Een goede roos voor zelfs moeilijke plekken dat zelfs op arme grond het nog altijd goed doet.

>> Algemene beschrijving
Latijnse naam : Rosa 'Nuits de Young'
Nederlandse naam : Roos

>> Kenmerken van Rosa 'Nuits de Young' - Roos
Familie : Rosaceae
Bloeikleur : roodpaars
Bloeimaand : juni, juli
Bladkleur : Groen
Hoogte : 1,5 m - 2 m
Wintergroen : Bladverliezend
Winterhardheid : Goed winterhard
Standplaats : Zon, Halfschaduw
Soort gewas : Heester / struik, Roos
PH bodem : Kalkminnend
Speciale kenmerken : Snijbloem, Geurende bloem, Klimplant, Haagplant, Opvallende bloemen, Aromatisch
Habitat : Droge bodem, Normale bodem, Vochtige bodem
syn. 'BlackMoss', 'Old Black'
Mosroos van Jean Laffay 1845 (Fr)

Zeer geurende roos met purperrode kleine half tot dubbele roosjes in trosjes, klein fris groen blad en zeer veel doorns.
Naarmate de roos bloeit verkleuren ze naar meer purper.
Dit geeft dus een mooi schakering van verschillende tinten.

Deze éénmalige bloeiende roos wordt als heester 150cm hoog maar kan als klimplant 250cm halen en 90/120 cm breed.

Een goede roos voor zelfs moeilijke plekken dat zelfs op arme grond het nog altijd goed doet.

Toegevoegd na 45 seconden:
Niet giftig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit het natte en koele Nederland, is het onmogelijk te bepalen welke struiken er in Ghana zouden kunnen groeien.
Kijk in je omgeving naar struiken die voldoen aan je wensen en vraag naar hun namen, mogelijk kan je zo bij een lokale kweker deze planten kopen.
En heb je namen, dan is er ook nog internet voor verdere informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier op de Antillen gebruiken ze de Datu als erfafscheiding en om het vee en de honden binnen te houden. Het is een cactussoort die heel hoog kan worden, ze snijden de benodigde lengte af en zetten ze rechtop en strak naast elkaar klem tussen ijzerdraad in een geultje.
Na verloop van tijd gaan de stekken wortelen en staan ze stevig in de grond.
Mochten er geen gelijksoortige cactussen voorkomen in Ghana zou je kunnen kijken naar doornachtige struiken maar daar wurmen geiten zich vaak gewoon doorheen of springen erover heen. Zelf een hek van prikkeldraad moet hoog genoeg zijn.
In Afrika komen ook acaciabomen voor met grote stekels zie afbeelding, uit de peulen van die bomen groeien redelijk snel nieuwe bomen die zou je ook als erfafscheiding kunnen gebruiken,duurt wel langer voordat het een redelijk dichte struik is.
Ik denk dat Nederlandse planten niet bestand zullen zijn tegen het klimaat in Ghana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die Datu, is dat dezelfde die ze op Aruba Kadushi noemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het zijn 2 verschillende soorten. Van de Kadushi maken ze hier ook soep. Ze lijken wel heel veel op elkaar maar de stekels staan anders geformeerd op de cactusstam