Welke paddestoel is dit? Komt elk jaar terug in de vreemdste vormen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Dat is een Rhizina undulata. Deze komt speciaal voor op plekken waar brand is geweest. De paddenstoel wordt daarom behalve oliebolzwam ook wel koffievuurtjeszwam genoemd, omdat hij vroeger steeds tevoorschijn kwam op plekken waar bosarbeiders een koffievuurtje hadden gestookt. Het werd hen daarom verboden nog langer (koffie)vuurtjes te stoken in het bos.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na een bosbrand spelen deze paddenstoelen een grote rol bij het herstel van het bodemleven en het vasthouden van voedingsstoffen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij de helvella crispa oftewel de witte kluifjeszwam.Staat niet vermeld in de bron ,die jij geeft,vreemd!Bestaat al heel lang.Staat in het beste boek voor de weg van de anwb (1984)Uitgave is van reader's digest.
Amadea
11 jaar geleden
Welnee, die zien er meer uit als verfrommelde champignons. Hebben ook dezelfde kleur als champignons.