welke rups is dit?

Rups met gele streep op de rug. Rode stippen aan beide zijden. Zwarte hoorn op voorkant rug.

Toegevoegd na 22 minuten:
Foto is gemaakt in Enschede begin september.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Amadea
11 jaar geleden
Is de foto in Nederland of België, of elders op de wereld gemaakt?

Het beste antwoord

Het vorige antwoord was bijna goed. Alleen geen Acronicta oblinita maar Acronicta psi en deze komt wel in Nederland voor. De vorig is niet bij de Vlinderstichtng en Waarnemingen.nl te vinden. Zie bron en kijk of hij overeen komt met wat je hebt gezien. De foto is nogal overbelicht en daardoor moeilijk te beoordelen. Met vriendelijke groet. Kees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is de rups van de acronicta oblinita, een nachtvlinder uit de familie Noctuidae, de uilen. De soort komt voor in de oostelijke staten van Noord-Amerika, alsmede in Canada (Nova Scotia en delen van Brits-Columbia ten noorden van het Athabascameer en zuidelijker ook tot in de Amerikaanse staten Florida en Texas). De rups van de acronicta oblinita is zwart van kleur met ter linkerzijde en rechterzijde smalle gele banen en daartussen rode bosjes afweerstekels.

Toegevoegd na 14 minuten:
De Smeared Dagger Moth, zoals hij in het Engels heet, is ook aangetroffen in Norfolk, Engeland (zie de tweede bron). Dus dat je hem in Nederland bent tegengekomen, is goed mogelijk.

Toegevoegd na 27 minuten:
Waar ik tweede bron zeg, is de eerste bron geworden.

Toegevoegd na 30 minuten:
De bronnen zijn andersom geplaatst, waar ik tweede bron zeg, dan is het ook de tweede bron.