Eet een spin alleen levende insecten of ook dooie? (die nog niet uitgedroogd zijn)

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry ik bedoel de vraag anders, stel ik gooi een dooie vlieg bij een spin in zn web pakt ie hem dan ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Antwoorden (5)

Ja hoor,een spin eet ook dode insecten want ik zie er genoeg in een web zitten die al dood zijn,maar nog niet opgepeuzeld,meestal doen ze dit s'avonds of s'nachts.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ja ook als je een dood insect in het web gooit,pakt de spin het insect om op te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een spin eet beide. Als de spin honger heeft, begint hij direct aan zijn gevangen slachtoffer. Anders omwikkelt hij het met gif ingespoten dier met web en bewaart hem voor later.
Het ingespoten gif lost als het ware de binnenkant van het gevangen insect op, zodat het vloeibaar wordt.
Dit geldt wel alleen voor spinnen die we hier in Nederland in het algemeen aantreffen.
Een vogelspin vangt zelden insecten als hij geen honger heeft. En heeft ook geen bewaarmethoden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beiden. spinnen injecteren enzymen in de insecten en dan zijn ze op en duur half verteerd voordat ze hem opzuigen. Ze eten ook planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een dode vlieg in een spinnenweb gooit zal de spin door de trilling denken dat ze nog leeft en ze vangen en opeten. Ik meende ooit wel gelezen te hebben dat men spinnen meegenomen had op een ruimtevlucht voor experimenten uit te voeren maar dat men deze niet in leven kon houden omdat ze niet wilden eten (omdat men alleen dode insecten bij had of mogelijk om andere reden?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spinnen kunnen niet kauwen (althans de meeste spinnen die hier leven). Ze zuigen hun prooi leeg maar daarvoor moet hun prooi wel vochtig zijn. Dat doen ze met hun gifkaken. Ze vangen hun prooi, de spin snelt hiernaar toe en wikkelt deze snel in spinsel. Pas daarna wordt een beet toegediend waardoor het beestje verlamt.
De ingepakte prooi wordt dan uit het web gehaald en wordt in de schuilplaats van de spin opgegeten. Soms zie je ook wel eens leeggezogen insecten in het web hangen, de spin zal dan wel erge honger hebben gehad. (^0^)
Er zijn ook spinnen die alleen jagen op bodembewonende of springende insecten. Die maken geen web.
Een insect dat als prooi dient moet dus wel vers of pas gedood zijn, verdroogde insecten eten ze niet.
amc