hoe leg ik een bloementuin aan?

ik wil in Overijssel een bloementuin aanleggen, hoe moet ik te werk gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (3)

De grond goed omspitten om te beginnen. Boeken en tijdschriften lezen om te kijken wat je wilt
Plan maken wat je wilt hebben.

Je kunt ook kijken of er in de omgeving een cursus tuinonderhoud/aanleg wordt gegeven
.
Het najaar is een goede tijd om te planten, dus ga ook de tuincentra langs om te kijken wat je wilt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad kijken wat je wilt.
wil je eenjarigen, dan kan je nu al plannen maken en omspitten, maar pas in het voorjaar zaaien.
wil je vaste planten, dan is het nu de perfecte tijd om te planten. Zet je tussen de vaste planten ook wat struiken, dan blijft de tuin ook in de winter interessant.
Veel tuinclubs houden komende weken ruilbeurzen voor plantjes. En haal wat boeken uit de bieb
anneliez
11 jaar geleden
Maar pas op met ruilplantjes, dat zijn meestal de plantjes die snel groeien, dus voor je het weet staat heel je tuin vol guldenroede (om maar een voorbeeld te noemen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens.
de sterkste woekeraars worden het meest uitgedeeld.
Aan de andere kant vraag je je af waarom het tuincentrum dan nog zo veel geld durft te vragen voor guldenroede, vlinderstruiken, jacobsladder, maagdenpalm, ooievaarsbek, vrouwenmantel en margrieten.
Maak een plattegrond van de ruimte die je wilt beplanten. Geef duidelijk aan waar de planten komen, waar de paden.
Zonder plan kan je niet werken.

Je zult vervolgens een grote kennis moeten vergaren omtrent uiteindelijke plant-hoogten, zodat niet de hoge planten vóór en de kleine planten achter komen staan.

Je moet je ook een beetje verdiepen in de bloeitijd, zodat niet alles tegelijk bloeit, maar afwisselend, zodat je een altijd vrolijk bloeiende tuin hebt.

Dan kan je nog kiezen voor bepaalde kleuren, zodat je paars, rose, geel, rood en blauw op de plekken krijgt die jij leuk vindt.
Vervolgens bloeien niet alle planten op dezelfde plekken. Er zijn zonaanbidders en schaduwminners.

Al doende leert men, maar een beetje voorbereiding geeft een beter resultaat. Als je ondoordacht begint gaat de gein er gauw af. Het is met iedere hobby eender: inlezen, om je heen kijken en goed naar anderen luisteren die er verstand van hebben. Hier op GV is dat natuurlijk Eddijst.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) +
Een bloementuin kan je maken van:
Eenjarige bloemen
Tweejarige bloemen
Vaste planten bloemen.
Bloemen van knollen en bollen.
Of het mooiste , een combinatie van allen.

Bij elkaar duizenden soorten.
Weet je echt niets van planten af en kan je onmogelijk een keus maken, ga dan als volgt te werk.
Maak de grond onkruidvrij en spit de grond om.
Bekijk uit welke groep je planten kan kiezen.
Zon
Half schaduw
Schaduw.

Ga nu deze herfst naar een tuincentrum en maak je keuze uit de nu bloeiende planten.
Ga deze nu planten, lage voor hoge achter.
In de winter plant je niets.
In het voorjaar ga je verder en maak dan opnieuw je keuze
ook in de zomer enz. enz.
Net zo lang dat je tuin vol staat
Doe je het goed, dan heb je vanaf het vroege voorjaar, tot diep in de herfst bloeiende planten.
In de kleuren die jij mooi vind.
Hierna zal je telkens nog planten gaan verzetten net zo lang het helemaal naar je zijn is.
Maar dat doet iedere tuinliefhebber die er wel verstand van heeft, dus ook.
Het is nooit volmaakt.
Vergeet niet ook af en toe te mesten.
En bij erge droogte te sproeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dit had dus minstens al 5 plusjes op moeten leveren. De eerste is van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana, ha, ha, al die plusjes, bedankt.