Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg je zo goed mogelijk voor een holle boom?

Zodat ie bijvoorbeeld niet verrot of omvalt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
665

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Door de rotte delen weg te verwijderen. De rest te conserveren (daarvoor is een pasta in de handel, die ook dient om wonden van bomen af te dekken) en af te schermen tegen regen en vocht.
Vervolgens zorgen dat het verband (onderlinge afstand) tussen de buitenkanten van de boom gefixeerd wordt.
Dat heb ik gerealiseerd gezien met behulp van draadeinden met moeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Al denk ik dat het afschermen tegen wind en regen meer nut heeft dat het conserveren. Wanneer je het rotte hout verwijderd blijft er naar mijn mening altijd wel wat achter wat alsnog verder kan gaan rotten. Over wondafdekkings middelen heb ik meer slechte verhalen gehoord als goede en moet zeggen dat ik niemand ken die het toepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die linden staan sindsdien al zo'n 20 jaar zonder problemen overeind. Als je feitelijke, praktische informatie wenst, dan het beste bij de betreffende plantsoenendienst en boomchirurg.

Andere antwoorden (1)

Een holle boom is sowieso al verrot, anders was deze ook niet hol geweest. Om echt zeker te zijn dat de boom omvalt zou je hem vast moeten zetten met bijvoorbeeld kabels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
NIET omvalt :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grapje ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding