Waarom smelt de sneeuw die tegen een buxushaagje aan ligt eerder dan de sneeuw even verderop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (4)

Zo'n haagje is warmer door de fotosynthese die ie pleegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donkere voorwerpen absorberen meer warmte als er zon is, vroeger maakte men de ogen van een sneeuwpop van eierkolen, die waren zwart.
Als de dooi inviel en de zon scheen, smolten de kolen door de sneeuw heen naar beneden.
De kleur zwart absorbeert energie van de zon.
Een buxusis is vrij donker van kleur dus voor zijn omgeving iets warmer.
Kan ook zijn dat door de Buxusplant zelf, de grond direct om de Buxus heen minder of niet bevroren is, waardoor de grond om de buxus heen iets warmer is dan de rest.
Ook dan zal de sneeuw er eerder wegsmelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alle respect voor het onderbouwde antwoord van ed, denk ik dat de oorzaak ook de volgende kan zijn : de humus van afgevallen blaadjes en andere onder een buxushaag hebben een natuurlike warmteontwikkeling door de chemische verandering van de stoffen en daardoor ligt de temperatuur daar hoger. Vgl het met een mesthoop die werkelijk kan dampen in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
patrick onder een Buxusplant is maar heel weinig organisch afval te vinden, dus dat effect zal minimaal zijn of niets, een composthoop is iets heel anders dan zijn er lagen dik organisch afval en kan de warmte zich opbouwen.
Het antwoord van Ed is heel logisch. Maar dan wel aan de
zuidzijde van de haag,(zonzijde)