Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geef ik een oude tuin een nieuwe start?

Ik heb voor het eerst een tuin en echt fraai is deze niet. De grond is hobbelig met onregelmatig gras hier en daar, soms wat onkruid, soms wat rotzooi. Mijn idee (ik ben een beginner) zou zijn: met een spade de hele oppervlakte omspitten, de ergste troep er uit plukken met de hand, goed doorharken om te egaliseren en dan even laten rusten tot de lente. Goed plan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
638

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Mijn idee is bijna het zelfde, echter eerste jaar niets doen en afwachten wat er nog in zit, dat zie je nu niet tenslotte...

Na een jaartje eind van de zomer/herfst kun je een beetje winterklaar maken: omspitten en er uit halen wat je kwijt wil en een paar leuke planten er in zetten die winterhard zijn.

Dat heb ik gedaan.

Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Het plan is goed en je kunt nu al beginnen met aanplanten, dan loopt het allemaal gelijk uit als het lente wordt en kun je er meteen al van genieten.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Maak eerst op papier een plattegrond en bekijk hoe je de indeling wilt: borders, tuinpad, verhogingen, vijver… Als je zomaar begint heb je geen overzicht en wordt het geen boeiend geheel.
Ik leg af en toe tuinen aan, maar zal nooit beginnen (laten beginnen) zonder een papieren plan.
(Lees meer...)
Ivana
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Dit de enige manier,om een leuke tuin te krijgen.
Eerst op papier zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. kijken wat je wilt, wat de wensen van de bewoners zijn (moeten er kinderen kunnen spelen, wil je met een grote groep mensen kunnen eten, of wil je een tuin die er vanuit het huis het hele jaar door bloeiend uit ziet).
Terwijl je daarover denkt, komt er van alles op in de tuin die nu zo rommelig is. Wat je herkent als onkruid kun je alvast verwijderen, de rest kan je afwachten of je het leuk vind als het bloeit, en op welke plek je het dan wilt hebben.
Wat je komend seizoen tegenkomt in het tuincentrum of bij kennissen in de tuin (die geven graag stekjes) kan je tijdelijk in potten zetten. Wordt bijvoorbeeld ook lid van Digituin.be daar leer je veel van planten, en kan je foto's insturen om te vragen welke plant het is en hoe groot die wordt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding