Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de onderkant van veel bladeren (van planten) lichter dan de bovenkant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Waarom is jou bovenarm in de zomer bruin maar je onderarm niet? Juist! De zon schijnt er op. Om fotosyntese te laten ontstaan is zonlicht nodig en dit schijnt bovenop de bladeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met die vergelijking zou je juist verwachten dat de bladeren aan de bovenkant donkerder zouden zijn dan aan de onderkant...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn ze ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat suggereert zelfs de vraagsteller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Heb de vraag verkeerd gelezen. Plus.
Planten gebruiken bladgroenkorrels om hun eten 'zelf te maken'. Ze zetten mineralen en water uit de grond met behulp van zonnelicht om in zetmeel, hun eten. Deze bladgroenkorrels zijn groen, omdat er langs de bovenkant van de bladeren meer licht valt, zullen er hier ook meer zitten waardoor de donkerdere kleur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortom, volgens jou zijn de bladeren aan de bovenkant juist donkerder dan aan de onderkant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook zo. Ooit eens buiten geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels, nu ik deze reactie van je lees begin ik al weer spijt te krijgen dat ik je zojuist een plus gegeven heb. @resistorfall, een plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt me niks uit. Men leest te vaak de vraag niet goed. Jij gaat direct in de aanval, ja dan reageer ik wat feller.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding