Heb ik deze plant in mijn tuin (zie toelichting)?

Ik heb in het voorjaar (in april of mei) een paar eenjarige, gele plantjes gekocht. Ze waren toen vrij klein en bloeiden al (helder gele, margrietachtige bloemen met een geel hart). Inmiddels is het eind november en zijn de plantjes veel groter geworden, ca, 50 cm hoog en staan nog steeds volop in bloei. Ze hebben dus de hele lente, zomer gebloeid en nu nog steeds!!!
Deze plantjes wil ik natuurlijk volgend jaar weer kopen, maar ik weet niet hoe deze heet. Ik heb wat gegoogeld en kwam deze tegen: gele ganzenbloem, daar lijkt hij qua blad ook veel op.
Heb ik deze plant in mijn tuin? Kan de gele ganzenbloem tot eind november bloeien? Of is het toch een andere plant?

Toegevoegd na 1 uur:
De foto heb ik van internet gehaald: dit is de gele ganzenbloem lijkt op de plant in mijn tuin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Dat kan zijn : Osteospermum ( spaanse margriet)
Coreopsis Early Sunrise ( is een vaste plant en geen éénjarige) Chrysanthemum segetum (gele margriet)

Ik denk zelf dat dit een margriet moet zijn omdat de andere al eerder uitgebloeid moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld de gele margiet (de onderste?) Die lijtk er wel het meeste op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij licht getand ( kartels ) in zijn blad heeft en geen gladde zijkant van het blad moet dat hem vrijwel zeker zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, volgens mij heb je gelijk! + 10

Andere antwoorden (6)

dit is de sanvitalia een eenjarige die kan bloeien totdat hij bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb even op internet gekeken, maar het blad is echt heel anders.
Ik vindt het ook wel veel op een coreopsis (meisjesogen) lijken, maar ik weet niet of die ook zo lang doorbloeien.
Daar zijn heel veel varianten van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ganzenbloem wordt meestal hoger, waarschijnlijk heb je de japanse chrysant in je tuin staan, deze lijkt veel op de ganzenbloem is alleen lager en bloeit totaan de vorst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal een bloemetje van de plant af en neem deze mee naar een tuincentrum.
Daar kunnen ze je vast de juiste informatie geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het geen gele margriet dan?
die zijn er toch ook-en zaait deze ook erg?
ik ken ook zo'n soort bloem en deze verspreidt zich over een heel gedeelte van een tuin uit.
op de begraafplaats waar ik werk knippen we deze bloemen in juli-augustus tot 10 centimeter boven de grond af en hij groeit gestaag door.zelfs strenge vorst heeft meneer of mevrouw bloem geen last van.behalve als het sneeuwt en dan gaat dooien daar kan ie niet tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele margriet is volgens mij een vaste plant en bloeit vooral in het voorjaar. Dit is een eenjarige, dat weet ik bijna zeker.
Zelf dacht ik aan Bidens.
Een eenjarig plantje dat je klein koopt met gele bloemetjes, en die bij mij nu het november is nog volop bloeit en groter is geworden.

In het voorjaar zijn deze algemeen verkrijgbaar, maar je zou ook kunnen proberen zaadjes te bewaren.
En bij sommige eenjarigen komen ze op ongeveer dezelfde plaats het jaarerna spontaan op. Dan moet je niet te veel wieden en schoffelen natuurlijk.