Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de naam van deze plant?Mijn vrouw zag 'm vandaag ergens in een tuin staan en wil er graag ook eentje, al snap ik niet waarom...

Gouden tip met bron: 10 punten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
710

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De naam is Hosta.
Er zijn wel rond de 1000 soorten waarvan de meesten echte schaduwplanten zijn.
Hosta's groeien op vrijwel alle grondsoorten, die niet te droog worden.
Het zijn echte bladplanten waarvan de meesten soorten bontbladig.
Een echt groot nadeel van de Hosta is dat de slakken het een lekkernij vinden.
De hosta groeit maar enkele weken per jaar in het voorjaar en als er dan slakkenvraat in zit, zit je de hele zomer met gaten in het blad.
Sommige soorten bloeien ook heel aardig maar de grootste sierwaarde is toch wel zijn blad.
Hosta's kun je ook goed in potten zetten. Zet ze dan op een schotel en houdt hier water in, denk er wel aan dat ook in de vakantie verzorging nodig is bij een Hosta in pot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke nieuwe foto Ed!

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het een Hosta is. Zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de Francee:
http://www.dunngardens.org/summer/Hosta_Francee.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze lijken erg op elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk geen van beide... deze hebben beide witte randen, dit exemplaar heeft gele randen... ;)
Maar ik denk dat het met zekerheid niet te zeggen is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat soort dingen kun je niet met zekerheid zeggen. De kleur van het blad wil wel eens een beetje variëren. Ook de kleurechtheid van foto's wil wel eens variëren.
Hosta, heb er zelf ook een aantal staan. Ze zijn best de moeite waard. Ik heb ook bloeiende hosta's met witte en licht-lila bloemen, maar ik weet niet zeker of alle hosta's bloeien. Slakken zijn er inderdaad niet bij weg te slaan, dat is minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een Hosta een vaste plant met bijzonder decoratieve bladeren,de bloemen zijn echter ook niet mis.Omdat deze bladplanten goed werkmateriaal vormen voor de tuinarchitect,die ze graag gebruikt in schaduwbeplantingen maar ook in borders en als bodembedekkers is er veel geselecteerd met als gevolg een groot aantal tuinrassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaat een Hosta. Ga naar het dichtst bijzijnde tuincentrum en vraag naar een Hostasoort die minder slak gevoelig is. Die zijn er echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad het is een Hosta! een mooie bladplant waar heel veel soorten van bestaan .Het is een schaduwplant,liefs niet in volle zon plaatsen anders kans op schroeivlekken op de mooie bladeren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding