kan ik mijn groentetuin sproeien met brak water ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een snel antwoord, bedankt daarvoor, ga het water probleem op een andere manier oplossen lees ik ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan,hopelijk heb je je oplossing gevonden en anders wordt het sjouwen met jerrycans.

Antwoorden (3)

Nee dat zou ik niet doen,het is half zout/half zoet water.

Gegarandeerd dat je moestuin naar de knoppen gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk niet,
maar het ligt eraan hoe brak het is.
Echt zeezout, dus gewonnen uit zee wordt als meststof gebruikt.
Een beetje zout met mineralen is goed, teveel slecht.

Leuk om te testen op een klein gedeelte van de tuin, of met een paar potten.

Toegevoegd na 1 dag:
NB: het bemeste gaat over 1 tot enkele keren per jaar met 2 a 3 gram per liter water.
Zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten per liter, dat is veel te veel.
Brak water zal meestal ook te zout zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, houdt het gewoon op regenwater.
Zout in sproeiwater is zeer schadelijk voor de groente!.
Water geef je als het droog is met veel verdamping.
Telkens als je water geeft met iets zout er in, dan wordt een deel van het water opgenomen door de planten en een ander deel verdampt dan weer.
Als water verdampt, blijven de daarin opgeloste stoffen achter in de grond.
In dit geval het zout dus.
Dus iedere keer dat de dan water geeft, wordt de grond steeds iets zouter.
Het zout gaat in de grond ' opbouwen'

Op den duur is de grond dan zo zout, dat het vocht UIT de planten getrokken wordt, we noemen dat verbranden.
Dus het zelfde als we te veel kunstmest gebruikt hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
De gevolgen van water geven met zout er in, zie je niet direct, dat duurt even, maar als je het gaat zien, ben je veel te laat.
(Eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Had inderdaad begrepen dat je het beter niet kan doen, had vanmiddag van een kennis gehoord dat hij na enkele malen zijn planten water geven met brak water dit niet goed ging. de bladsla had hij over het blad heen bewaterd en die verbrande gewoon door het zout. Koop er nog wel 2 ibc tanks bij voor het opvangen van regenwater.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik wel nieuwsgierig naar je eigen ervaring met zout water geven.
En vooral naar wat voor zout het was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jackd, ik woon in Zeeland, in het deel dat met de watersnood onder water heeft gestaan ( zeewater) dat zout zit nog steeds in sloten en grondwater.
Toen ik met de groentetuin begon, pompte in het water uit een grote natuur vijver in het Rana park.
Omdat ik met vijvers en vijverplanten te maken had ( kweekte ze) , testte ik het water op zout.
Na veel regen viel dat heel erg mee en was geschikt voor mijn moestuin.
Een ding was ik echter vergeten, het zoete water is lichter dan het zoutere water.
In de vijver 'dreef' het lichtere zoete water op het zwaardere zoute bodemwater.
Maar daar lag ook mijn pomp ( op de bodem) om het water naar mijn tuin te pompen.
Toen er een droge periode aankwam, ben ik gaan pompen.
Na een dag of 10, stopte veel planten met groeien, later kregen ze bruine randjes en nog later gingen velen ze gewoon dood.
Vooral sla, andijvie en bietjes.
Toen het weer omsloeg en er voldoende regen viel, zag ik de planten die nog niet dood waren, ineens opknappen en weer groeien.
Toen viel het kwartje. Na iedere keer water geven, bleef na verdamping een klein beetje zout over, maar na 10 keer water geven was dat echt te veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit je op kleigrond? Bij zandgrond zou je verwachten dat het zout allang opgelost en weggespoeld is met het regenwater. Bij zandgrond kan je redelijk wat experimenteren met zout-bemesting, bij kleigrond moet je daarmee oppassen.
(ik heb het dan wel over bewust toevoegen van kleine hoeveelheden, niet over beregenen met zilt water, ik ga mijn antwoord ook even aanpassen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al zit er maar 1 gram per l. water zout in, het gevaar zit hem in het opbouwen van dat zout, na iedere verdamping.
Een beetje zout is ook geen probleem, in vijvers wordt dat ook toegepast voor de gezondheid van de planten en vissen.
maar telkens weer sproeien met dit water, dus telkens weer die verdamping en het achterlaten van zout, daar schuilt het probleem.
We zitten hier op kleigrond, maar ook hier, is er geen regens als je een tijdje moet sproeien, dus ook geen uitspoeling van zout, wel later als het weer voldoende gaat regenen, dan zie je ook al die planten weer herstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je brak water ter beschikking hebt, kan je er bijna vanuit gaan dat er al redelijk wat zout in de grond zit.
Hier op de Veluwe is het grond water zoet, een beetje zout en vooral mineralen is denk ik daarom goed. (zeker niet teveel en helemaal met dit weer)
In Zeeland zou je graag wat minder zout hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben hier geboord voor zoet water voor onze kwekerij, op 6 m diep, was het net zo zout als het zeewater!.
In zomers met weinig neerslag, raakt het zoete water onder de grond op en komt het zoute water steeds verder omhoog, een jaar later gaan er dan veel bomen dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zoet water moest iemand hier in de buurt al 60 meter, gelukkig zit het meestal minder diep.
Zout water zit op de Veluwe op 200 tot 400 meter. Mogen jullie dan wel boren of oppervlakte water gebruiken? Aan de andere kant moet je natuurlijk wat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle oppervlakte water op Schouwen Duiveland is brak, behalve het water dat uit de duinen stroomt..
Boren kunnen we naar 60 m voor zoet water, maar dat is erg duur en er zijn regels voor.
We vangen regenwater op via een groot dak van de loods, in twee grote vijvers, maar die beginnen nu leeg te raken.
Bijvullen is alleen mogelijk via de waterleiding, of als het weer gaat regenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hopen dan maar dat er morgen een regenwolk boven de loods blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja een dag of twee ;-) groeten Ed