Hoe kom ik aan een egel in mijn tuin?

Helaas niet via de Egelbescherming.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wil je weten hoe de egel in je tuin komt, of hoe je er van af geraakt? Hieronder bij gerelateerde vragen kan je al wat info opzoeken. Hier ook:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/106159-alles-over-de-egel.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Je wil graag een egel? Als soort huisdier?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, kennelijk niet zo goed geformuleerd. ik bedoel dat ik graag een egel in mijn tuin een onderkomen voor haar/zijn winterslaap geven. Gewenst dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer er al egels bij je in de buurt hebt kun je ze lokken met bv melk. Verleden jaar had ik een kommetje melk buiten gezet voor de kat van de bovenbuurman. Ik woon in een app. en de kat van de buurman was uit het raam gesprongen en was erg schuuw en moeilijk te vangen. Omdat ze snachts miauwde had ik melk onder het raam gezet. Na twee nachten keek ik naar buiten en zag ik dat een egel de melk aan het drinken was. Deze egel kwam elke avond terug. Toen ik stopte met melk buiten zetten heb ik m nog een enkele keer gexien en toen denk ik dat ie ergens anders "eten" is gaan zoeken. Het is t proberen waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
A.u.b. een egel nooit melk geven, hoe goed bedoeld ook. Ze kunnen niet tegen de suiker in de melk, de lactose, krijgen diarree en zullen uitdrogen. Met vaak de dood als gevolg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen melk voeren !! Dan rijgen ze diarree en kunnen ze doodgaan. Zet liever een schaaltje kattenvoer neer dan ofzo.
Rieneke1
9 jaar geleden
Egelvoer, droog en in kuipjes, is gewoon te koop in de dierenspeciaalzaak.
Idd nooit melk geven, hoe graag ze het ook lusten.
Poet
9 jaar geleden
Kattenvoer vinden ze ook lekker. Maar egels kun je niet in je tuin houden. Ze scharrelen hele einden door de buurt. Ze hebben trouwens nogal eens teken dus dat is ook niet echt een aanwinst voor je tuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even ter verduidelijking. Het was ook niet de bedoeling om de egel melk te geven. Had melk met water vermengd voor de kat en daar kwam de egel op af. Ik weet dat melk ook niet optimaal is voor een kat. Dat ik dat neerzette had een andere reden die niet relevant is bij deze vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb veel slakken in de tuin en in mijn tuin heb ik ook een kweekkastje. Deze kas staat altijd op een kier en ik heb al verschillende jaren een egel in mijn kas gehad die er overwinterde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb ook veel egels in mijn tuin en ik heb veel slakken in mijn tuin .ze houden van slakken . ze komen alleen als het donker is . maar als je er een ziet kun je heus naar buiten gaan maar doe dit niet te vaak . als je het te vaak zou doen zou de egel naar een anderen tuin gaan . en denk eraan je moet ook iets in de tuin hebben waar je egel onder kan zitten als er gevaar dreigt . ik heb nog een tip : egels hebben veel luizen en vlooien . en ze kunnen heel erg hard bijten dan zou je naar de dokter moeten .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rebe, was ook geen probleem hoor ;). Wij hebben dit jaar nog geen egel gezien. Wel een steenmarter, zoals ieder jaar wel een paar keer, maar dat is een ander verhaal.

Het beste antwoord

Door te zorgen dat je een tuin hebt die aantrekkelijk is voor egels. En dat betekent geen betonnen buitenkamer met hier en daar een zorgvuldig geplaatste kuipplant, maar struiken, onderbegroeiing, bodembedekkers, onkruid, schuilplaatsen, voldoende eten - zoals slakken, die op bepaalde planten afkomen, veel vogels (eieren), spinnen, wormen, larven van meikevers - kortom, een beetje 'rommelige' tuin waarin de natuur nog voor een groot deel bepaalt wat er gebeurt en veel 'inheemse' begroeiing en dierenleven is.

Heb je dat niet, dan zou zelfs een egel ' aanschaffen' niet helpen en was-ie zo weer weg.

Bij ons zitten ze af en toe met zijn allen op de composthoop; ik heb er zeven geteld. Dat vinden ze dus blijkbaar ook wel lekker ; fruit- en groenteresten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De egel is een beschermde diersoort, en mag je niet als huisdier houden. Je kan je tuin wel aantrekkelijk maken voor egels, met de kans dat er zomaar eentje zal verschijnen. Een rommelige tuin is het best, zodat de egel ergens een nestje kan bouwen. Ook zijn er speciale egelhuisjes te krijgen, of zelf te maken. In de link vind je allerlei tips over het aantrekkelijk maken van je tuin.