Ik zoek een adres voor oostenrijkse geranium zaden om zelf te kweken wie weet wat, ik kan het niet vinden via google ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

De Oostenrijkse Geraniums zijn eigenlijk dus hanggeraniums.
Het zijn allemaal resultaten van kruisingen, dus bastaarden.
Uit zaad komen deze soorten niet goed of zelfs helemaal niet terug, omdat de zaden er van ook weer kruisingen zijn.
De kweker doet dit wel, hij kruist bewust met div. soorten.
Het zaad ervan wordt gezaaid en dan gaat de kweker kijken of er nieuwe kleuren, vormen of types tussen zitten die beter/ anders zijn dan de bestaande soorten.
Een heel enkele keer zit er zo een tussen.
Zorgvuldig wordt deze plant doorgekweekt, want behalve de bloemen, wordt er ook gekeken of deze nieuwe plant ook goed tegen regen kan, koude nachten, droge grond, mist, virusziekten, luizen enz.
Vele nieuwe soorten vallen hierna alsnog af.
Die er van overblijven, komen weer apart te staan, waarna er van gestekt wordt en er een aantal jaren wordt gekeken of de goede eigenschappen ook blijvend zijn.

Pas dan krijgt de nieuwe soort een naam en wordt er van doorgekweekt.
Dus zijn er enkel maar gestekte Hanggeraniums op de markt.
Wil je dus zelf gaan zaaien, zal je zelf zaad moeten gaan verzamelen, met de meeste kans daarop in de nazomer en herfst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is duidelijk , dank je wel , op zoek naar stekjes dus

Andere antwoorden (1)

Ik denk ook dat je ze niet zult vinden! Geraniums worden nl gestekt. Staande geraniums kunnen worden gezaaid maar deze zijn bij lange na niet zo mooi als stekgeraniums.
Voor zover ik weet worden oostenrijkers alleen gestekt