Kan een spin een vogel vangen?

Een GROTE spin natuurlijk die een KLEINE vogel vangt.

Ik vroeg het me af omdat ik net in de tuin een vogeltje in een web zag vliegen (gebeurt bijna nooit volgens mij). Hij "haperde" alleen even en vloog toen verder maar wat nou als het web sterker is en het zo lang duurt voor hij zich bevrijd dat de spin hem kan bijten???? Of doen spinnen dat niet?

12 jaar geleden
in: Tuin
2.9K
amigo
12 jaar geleden
ohhhh ik heb geloof ik spijt dat ik het heb gevraagd, dit is niet echt bevorderlijk voor mijn spinnenangst. de filmpjes durf ik nog even niet te kijken.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vogelspin...?

Het beste antwoord

Ja. Beelden zeggen soms meer dan woorden, zie onderstaande video.
Meer zien (brr, kan me haast niet voorstellen...) zoek dan op you tube met de trefwoorden spider catches bird.

Toegevoegd na 2 minuten:
O, en om de opkomende vraag te beantwoorden: sommige spinnen éten ook vogels. Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_birdeater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iew, inderdaad! +
amigo
12 jaar geleden
Ja dat bedoelde ik dus eigenlijk, brrrrrrrr

Andere antwoorden (3)

ja, dat kan, ik heb er wel eens een filmpje van gezien.
dat speelde niet in nederland, maar ergens in de tropen.
de spin was groter dan het vogeltje, en ving 'm niet in een web, maar hij stortte zich vanuit hinderlaag op het vogeltje.
in nederland zal je zoiets niet zien gebeuren in de natuur.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja, dat kan.

"Gigantische spin eet vogel op

Niemand, maar dan ook niemand gaat mij nog vertellen dat spinnen niets doen en nuttige beestjes zijn. Jaja, ze vangen muggen en vliegen, ik ken de verhalen, prima. Maar deze spin in Australië ging toch net even een ietsje verder.

De supergrote spin had een web gespannen in
een tuin in Atherton, ten noorden van de stad Cairns (Queensland). Een arme vogel trapte in haar val en werd met smaak veroberd.

De foto's tonen hoe de spin met haar poten de vogel gekneld houdt en hoe ze langzaam maar zeker peuzelt aan het weerloze gevleugelde slachtoffer. Joel Shakespeare van het Reptielenpark in New South Wales legt uit dat het hier gaat om een 'gouden weverspin'. "Normaal jagen deze spinnen voornamelijk op grote
insecten", vertelt hij. "Dit is echt zeer ongewoon maar het zou me verbazen als de spin de hele vogel zou kunnen opeten."

De vogel, een bruinborstige Mannikin, is per ongeluk in het zeer stevige web terechtgekomen. Om de vogel te verzwakken heeft de spin vermoedelijk haar gif gebruikt. De Mannikin zal vervolgens meer en meer verstrikt geraakt zijn, om uiteindelijk als bevroren in het web te blijven hangen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar alleen bepaalde soorten spinnen, die niet in Nederland voorkomen, maar wel in tropische landen, Suriname e.d. Deze spinnensoort heet niet voor niets 'vogelspin'. De prooidieren van onze nederlandse spinnen zijn mugjes, vliegjes e.d. Soms ook grotere insecten zoals een wesp.