Waaraom is het water in m'n vijver zo groen?

Het word elke dag doorgaans gefiltert zonder resultaat, kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (5)

Dat komt door algen. Op het water drijven draad- en zweefalgen. Zuurstofplanten gaan de groei van algen tegen doordat ze veel voedingsstoffen uit het water opnemen. Er zijn er zelfs, zoals vederkruid en waterpest, die stoffen afgeven waardoor de groei van algen wordt afgeremd.
De oplossing is dus het plaatsen van zuurstofplanten in de vijver.
Amadea
11 jaar geleden
Algen ja. als je er veel vissen in hebt en veel voert krijg je al snel dit ( probleem ) ook de temperatuur speelt mee .En Weinig zuurstofplanten erin helpt ook het probleem verder gooi er gewoon een paar zuurstofplanten in in een bosje of onder een steen.Verder niet teveel vissen erin ook erg belangrijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mede door de veelvuldige regen is uw water te zuur, ph beneden de 7.
Nu al kan u daar iets aan doen door deels, zo 1/3, te verversen. Niveau laten zakken en dan geleidelijk bijvullen.
Niet te geweldig in eens om geen te grote temperatuur shock
te veroorzaken. Zo brengt u de ph (zuurtegraad) weer op peil maar brengt ook veel zuurstof in het water.

Nadien karig met voedsel en planten aanbrengen die zuurstof in het water brengen.

Er bestaan natuurlijk ook scheikundige producten maar beter niet gebruiken, tenzij het echt niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk onderwerp! De P.H.
De P.H. van groen water kan wel oplopen tot 10!!
Zeker aan het einde van de dag.
regenwater heeft geen invloed op groen water, dat doen de vissen en vooral de goudvissen en andere karperachtige.
Het is eigenlijk een overbemesting van het water en een teken dat zijn filter totaal niet werkt.
Zal eens naar jouw site kijken, of die niet juist is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb het even snel gelezen, ziet er redelijk uit.
Maar ik denk dat je zacht water hebt verward met zuur water!
Door veel regenwater wordt het water zacht, dus te weinig mineralen.
In vijvers met zacht water is de P.H. bijna altijd veel te hoog.
Dit heeft weer te maken met het 'bufferend' vermogen van het water. ( best moeilijk allemaal) ;-)
Vissen eten en poepen in het water.
Deze viezigheid wordt weer door bacteriën afgebroken en omgezet in o.a. plantenmest.
Is er meer voedsel aanwezig dan de planten kunnen opnemen, dan is er een overschot.

Door dit overschot, gaan zweefalgen groeien die het water groen en troebel maken.
Hierdoor kunnen zuurstofplanten niet meer groeien en gaan meestal dood.

Om het probleem op te lossen, kan je een filter gebruiken, die het vijverwater filtert.
Helaas zijn er heel erg veel waardeloze filters in de handel die van alles beloven maar niets doen!

De pomp voor een filter moet per uur de inhoud van de vijver verpompen. ( bij veel vissen)
De filter zelf moet goed werken en groot genoeg zijn en heel belangrijk, moet ALTIJD aan staan!!
Pas na 1 maand gaat een filter goed werken.
Het maakt niet uit hoeveel vissen er in je vijver zitten, als de filter maar groot genoeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Troebel of groen water

Troebel of groen vijverwater kan een aantal oorzaken hebben. Zo kan het evenwicht verstoord zijn of misschien werkt het filter niet goed. Hieronder staan de vijf meest voorkomende oorzaken van troebel vijverwater.
1.Een nieuw aangelegde vijver waarbij het water nog niet helemaal in biologisch evenwicht is.
2.Het water van de vijver is onlangs ververst.
3.De zuurstofplanten zijn uitgewerkt.
4.De vijver ligt de hele dag in de volle zon.
5.Het filter werkt niet of niet goed.
Ook een mogelijkheid is dat algen het water een groene kleur geven.
Op www.tuinieren.nl staat onder de link 'Onderhoud' en vijver en vervolgens 'Vijver helder houden' in 10 stappen oplossingen om uw vijver weer helder te krijgen.