Wat is het nut van het scharnieren van de scharnierplant?

krijgt het ook last van "metaalmoeheid"?
houdt het ook salamanders uit je tuin?
veel vragen in een, maar ik heb er vandaag een gekocht, wat een curieuze plant! :)

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
~Heb m'n antwoord verwijderd.
Amadea
13 jaar geleden
Dat kan je lezen op http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/physostegia.html

Het beste antwoord

Een groot nut van de scharnierfunctie kan je denk ik vinden bij het dicht opeenstaan van planten.

Een snelle groeier die de plant weg dringt & in de wind er tegenaan waait leidt niet tot continu aantikken, maar zorgt er voor dat de bloem een maal verdraait. hierdoor blijven voortplantingsorganen langer in tact en is de kans op voortplanting dus groter.

Metaalmoeheid is typisch voor zaken die heen en weer gebogen worden. De scharnier functie zorgt juist ervoor dat dit niet gebeurd. En metaalmoeheid zal niet plaats vinden.

ik zou graag een stukje van jouw pol hebben, want ik zou salamanders wel leuk vinden in de tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb het me ook vaak afgevraagd, het enige dat ik zo kon bedenken was dat een bloem zo misschien kan 'meebewegen' als er een hommel of bij op landt. Maar als zo'n diertje geland is, zou ze de ingang ook al moeten hebben gevonden lijkt me.
En metaalmoeheid - niet letterlijk, maar de bloem laat na teveel wrikken wel los.
Over een link met salamanders weet ik niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn gewoon leuk, ze vrolijken je tuin op, ze zijn stevig en voor de lol zijn de bloemen draaibaar, een stukje natuurlijk vernuft.
Of het salamanders wegjaagt, denk ik niet want ik had de plant en salamanders in mijn vorige tuin en nu ook weer.
Van metaal worden ze alleen moe als je er bv. sieraden in gaat hangen, dus oorbellen en kettingen dat niet doen daar worden ze doodmoe van.
Voor de rest, lekker genieten van hun pracht en praal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al eens geprobeerd om een bloemetje"af te breken" maar de bloempjes blijven er aan zitten, ze gaan zelfs beter scharnieren, weet je dat er ook witte bestaan?
Of dat "scharnieren"ook enig nut heeft, zeker wel, anders was deze eigenschap niet ontstaan, maar ik weet het niet, kan ook niets bedenken.
En die salamanders lachen er om hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb een witte gekocht ed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, da's mooi!!
Ik vind het een van de mooiste.
Wat het nut er van is? Voor mij en vele andere een groot
raadsel. Maar het is grappig dat je de bloem in alle gewenste standen kan draaien, en dat ze dan ook in elke stand kan blijven staan. Vooral leuk voor kinderen.
Tevens een prachtige mooie plant. Of de plant salamanders uit je tuin houd? Ik denk het niet.
Maar zeker weten kun je het nooit.