Ik kweek heel veel plantjes, maar heb heel veel last van Varenrouwmuggen. Hoe weer ik deze?

Al sinds ik een jaar of 5 was, stop ik al graag dingen in de grond, om te kijken wat eruit komt. Dit ben ik echter nooit verleerd en sinds ik op mezelf woon, doe ik dit ook op grote schaal, met name appelbomen, maar ook Eucalyptus, cactus, drakenbloedboom enz.

Een vervelend terugkerend iets, is toch wel de varenrouwmug. Ik heb nu al heel veel dingen geprobeerd, maar ze blijven terugkomen. Ik heb een knoflooksoep gemaakt, ik heb aaltjes uitgezet, ik heb knoflookpoeder gestrooid, ik heb een elektrische vliegenvanger opgezet en ik heb een paar dagen geleden munt gezaaid (hier weet ik het resultaat dus nog niet van)

Verder spuit ik regelmatig met insecticide, maar wil dit eigenlijk zoveel mogelijk beperken.

Wat is een goede manier om varenrouwmug te weren en/of bestrijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Je moet eerst zeker weten dat het om de varenrouwmug gaat. Deze is te bestrijden met nematoden (Steinernema spp) (aaltjes) die je gewoon via Internet kunt bestellen.
Het is een milieu- en diervriendelijke (niet voor de mug natuurlijk) bestrijdingsmethode.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zijn dit precies de aaltjes die je geprobeerd hebt, laat dan wellicht toch eens goed onderzoeken om welke muggensoort het precies gaat. Een vergissing zit in een heel klein hoekje, en elke mug heeft zijn eigen 'vijand'. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn vooral de zwakkere planten die aangetast worden door de larve van deze muggen.
Dus plantjes die net zijn overgezet, of die in te arme grond staan.
De grond verbeteren met een goede organische mest ( culterra) en e.v.t. zeewierkalk strooien ( kan niet voor alle planten) zal best resultaat geven.
Nooit insecticide spuiten, daarmee doodt je ook de natuurlijke vijanden en andere nuttige insecten.
Je maakt de grond dan voor een deel' dood' waardoor de weerstand van de planten slechter wordt, dus weer extra vatbaar voor de aantasting van de mug.
Zo zit je in een negatieve spiraal.