ik heb klavertjes 4 gevonden maar ik zou ze vanuit de tuin willen kweken,moet ik ze eerst in water zetten zodat er wortels groeien of werkt dat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat niet werken - een blaadje maakt geen wortels.
De enige oplossing zou zijn, het hele plantje uitgraven en in de tuin zetten.
Maar zelfs dan is er geen garantie, dat er wéér blaadjes-vier aankomen : het is een soort speling van de natuur, dat er bij een klaverplant opeens zo'n bijzonder blaadje tussen de 'gewone' tot ontwikkeling komt.
Maar je kunt het allicht proberen!!!

Bij tuincentra kan je wél gekweekte plantjes kopen, die dan gegarandeerd allemaal vierbladig zijn, maar dat is natuurlijk niet zo 'echt' als er eentje vinden in de natuur!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn er wel veel bij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik het proberen in je tuin : ruim uitgraven met heel veel 'eigen grond' rondom de wortels, en zoek een plekje in je tuin, dat net zo weinig/veel licht krijgt, als het plekje waar je de klavertjes4 ontdekt hebt.
Veel succes : wat zou dat leuk zijn, als het lukt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'klavertjes 4' uit het tuincentrum zijn Oxalis, klaverzuring. Net iets anders. Maar wel mooi om te zien ;-)
Een klavertje of klavertje 5 of zelfs 6 is een steeltje met een blaadje, daar komen nooit wortels aan.
Een klavertje vier is een foutje van de natuur, dat slechts in een blaadje voorkomt, dus nooit in de hele plant, dus de plant met het klavertje vier er uit halen om die door te kweken, gaat dus ook niet.